Analyse: Flyflåden kan blive møllesten om halsen på SAS



”Med dagens halvårsmeddelelse fra SAS står det mere klart end nogensinde, at den eksisterende flyflåde kan blive en møllesten om halsen på selskabet,” skriver direktør for mægler- og rådgivningsvirksomheden Travelbroker.dk, Ole Kirchert Christensen.



Han fortsætter:

”SAS Gruppen opererer i dag i alt 60 MD-80 fly. Disse fly har en gennemsnitsalder på knapt 19 år og et brændstofforbrug, der er op til 40 % højere end tilsvarende nye flytyper af samme størrelse.



SAS Gruppens omkostninger til flybrændstof var i 1. halvår 2008 i alt ca. 6,6 mia. svenske kr. mod 4,9 mia. svenske kr. året før. Det er ikke i særlig høj grad lykkedes for SAS at vælte de ekstra omkostninger over på de flyrejsende, idet prisstigningerne ifølge selskabet kom meget pludseligt i løbet af 1. halvår.



Det er selskabets mål for hele 2008 gennem prisjusteringer og aktiv ”yield management” fuldt ud at få kompenseret for de ekstra omkostninger.



Det vil betyde, at SAS mister noget konkurrencekraft. Prisstigninger i et marked præget af overkapacitet og faldende efterspørgsel er ikke et særligt godt instrument. Lavprisflyselskaberne står klar til at samle de passagerer op, som SAS og andre netværksselskaber med højere omkostningsstruktur, måtte risikere at kaste i armene på dem.



SAS får i november 2008 den første af CRJ 900 regional jet fra Bombardier. De bestilte 27 fly er primært erstatning for Q400, der blev taget ud af produktion i 4. kvartal 2007, hvor SAS i mellemtiden har været nødt til at købe og indleje erstatningskapacitet.



SAS har i forbindelse med halvårsmeddelelsen offentliggjort, at yderligere 7 fly fra tages ud af drift ved vinterfartplanens ikrafttræden i oktober.



Hermed vil 18 fly svarende til en samlet kapacitet på 10 % være taget ud af drift, mens tallet i SAS Gruppen som helhed vil være 33 fly, hvilket svarer til en 10 % reduktion i forhold til en samlet flådestørrelse på 321 fartøjer,” lyder det bl.a. i analysen fra Ole Kirchert Christensen fra Travelbroker.dk

Skrevet af