København får VIP-besøg fra japansk turistbranche

I eftermiddag, mandag, ankommer en halv snes japanske direktører og topchefer fra store japanske rejsebureauer med SAS-flyet fra Tokyo. Japanske turister skæpper godt i kassen i København – i fjor brugte de 230 mio. kroner…



Under deres 3-dages besøg i hovedstaden, inden de fortsætter til Sverige og Norge, skal rejsebureaudirektørerne bl.a. besøge Dragør, Øresundsbroen, H.C. Andersens grav, Nyhavn, Louisiana, Kronborg, Fredensborg, møde dronningens japanske chefkok, spise hos Ida Davidsen og sejle på såvel kanalerne som Øresund.



De japanske VIP-gæster ledsages i Storkøbenhavn bl.a. af Wonderful Copenhagens Marketing Manager for Asien, Henning Kaae Glarvig, samt Danmarks Turistråds markedschef i Tokyo, Søren Leerskov, der er cand. mag i japanske sprog og litteratur.



JAPANERE GODE KUNDER I DANMARK




Med et forbrug på 230 millioner kroner til bl.a. 85.000 hotelovernatninger var de japanske turister i fjor gode kunder i København.




WoCo har spurgt 179 japanske turister om deres opfattelse af København. Undersøgelse viser bl.a., at det er prestigefyldt at besøge København, der betragtes som den vigtigste by i Norden; byen opfattes samtidig som ”sikker, uformel, børnevenlig og charmerende.”




De japanske turister rejser typisk i grupper på 15-30 personer som fx. besøger attraktioner, tager på sightseeingture og shopper.



”De japanske turister har et døgnforbrug på 2.600 kroner; to gange højere end gennemsnitsturistens – fx. bor 60% på 4- og 5-stjernede hoteller i København,” siger WoCo’s markedsansvarlige for Japan, Henning Kaae Glarvig.




De 85.000 japanske hotelovernatninger i København i fjor svarede til 2,1% af byens totale antal hotelovernatninger.

Skrevet af