Kommentar: Pressen tavs om positiv udvikling

I 2006 blev årets sommeragurk det åbenlyse kaos i Københavns Lufthavn, der var utilstrækkeligt forberedt på konsekvenserne af nye sikkerhedsregler, og hvor mange rejsearrangører og flyselskaber havde alt for ringe bemanding til at håndtere trafikmængderne. Gennem skolesommerferien blev gryden holdt i kog af en række PR-hungrende danske politikere, der havde glemt, at CPH er en privatdrevet virksomhed, selv om den danske stat er mindretalsaktionær.



Da den store rejseweekend for en lille måned siden stod for døren stod pressen åbenlyst på spring. Der blev varmet op i medierne: Ville et nyt kaos i Kastrup kunne fylde avissider og sendetid midt i agurketiden? Det viste sig hurtigt at være en anti-historie. Bortset fra at mange tusinde passagerer var blevet skræmt til at tage i lufthavnen tidligere end de anbefalede to timer og herved skabte flaskehalse, faldt situationen hurtigt til ro. Trafikafviklingen i den travle sommertid er sket uden nævneværdige problemer. Blandt andet fordi CPH har postet hundreder af millioner i ny teknologi, uddannet tilstrækkeligt af sikkerhedsfolk og haft et tilsyneladende velfungerende samarbejde med flyselskaber og bureauer om bemanding af skranker og øvrige serviceforanstaltninger.



Det er faktisk ganske godt gået, som det vist hedder på nydansk. Måske kunne man forvente, at pressen viste samme interesse for trafikafviklingen i CPH i år som sidste år. Men tavsheden har nærmest været rungende. Der ligger ellers flere gode vinkler gemt i den lærdom, som aktørerne i lufthavnen drog af 2006.



Pressen beskyldes tit for at fokusere på det negative. For lægfolk kan det bestemt også se sådan ud. Her var en fin anledning til at fortælle en positiv historie fra en landets vigtigste virksomhed: CPH. Endda med bred interesse blandt ethvert publikum – fra den feriende familie til den businessrejsende.


Skrevet af