”Debatten i Danmark har været præget af øjebliksbilleder og personlige holdninger og har ikke taget udgangspunkt i faktisk viden, om turisternes antal og færden,” skriver Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv, i denne nytårskommentar. Pressefoto for Dansk Erhverv, Helle Moos.

2020’erne kan blive bæredygtighedens årti

NYTÅRSKOMMENTAR: ”Der er trængsel i kirkerne juleaften – men vi skal ikke bygge kirker, som var det 24. december hver dag,” skriver Brian Mikkelsen, administrerende direktør i Dansk Erhverv.

Af Brian Mikkelsen, administrerende direktør, Dansk Erhverv

Det er ikke kun et nyt år, der banker på døren. Det er et helt nyt årti.

2010’erne blev årtiet, hvor efter-finans-krise blev til vækst i turismen. SoMe og digitalisering forandrede markedet og voldsom vækst i den globale turisme fødte begrebet overturisme.

Ved indgangen til 2020’erne er det befolkningsvækst og klimaudfordringer, der tegner opgaven. Digitalisering, AI og innovation bliver grebene til at løfte den store udfordring.

Griber vi det rigtigt an, så håber jeg, at 2020’erne i tilbageblik vil ses som bæredygtighedens årti.

I det sidste år i det forgangne årti var der rekordmange udenlandske turister i landets feriehuse, hoteller, feriecentre og campingpladser.

Krystalkuglen for det kommende år lyser fortsat op med gode prognoser fra Danmarks Statistik og fine foreløbige bookingtal.

Det glæder. Men prisen er, at det ikke kun er i Venedig og Dubrovnik, at der diskuteres overturisme. Debatten i Danmark har været præget af øjebliksbilleder, personlige holdninger og har ikke taget udgangspunkt i den faktiske viden, som vi har om turisternes antal og færden.

Der er trængsel i kirkerne juleaften. Turismens udfordringer med trængsel og større menneskemængder på specifikke tidspunkter og på specifikke steder i højsæsonen er ’overcrowding’. Det kan og skal vi håndtere. Men vi skal ikke bygge kirker, som var det den 24. december hver dag.

Dansk Erhverv har plads til alle i turismen
Danmark har i dag i væsentlig grad en bæredygtig turisme. Vores gæster kommer som oftest fra nærmarkeder, og virksomhederne i Danmark er langt fremme indenfor energieffektivitet, bæredygtig produktion, reduktion af madspild og affald.

Miljø- og klimaaftrykket fra de gæster, der besøger os, er mindre end de fleste steder i verden. Men vi hviler ikke på laurbærrene.

Regeringen har nedsat 13 klimapartnerskaber, der hver især har en formand fra erhvervslivet. Turismen er en del af klimapartnerskabet ”Service, IT og rådgivning”.

Dansk Erhverv er sekretariat for blandt andet dette klimapartnerskab og har til opgave at samle turismens organisationer og virksomheder. Det er en spændende opgave, hvis resultater skal præsenteres til marts næste år.

Samling og samarbejde gør stærk. Mange virksomheder har tilvalgt Dansk Erhverv i det forgange år, og der er plads til alle i turismen. Fællesskab gør stærkt. Serviceerhvervene repræsenterer 73 procent af alle private arbejdspladser i Danmark.

På vegne af godt 15.000 virksomheder og mere end 100 brancheforeninger ønsker jeg læserne af Standby.dk et rigtigt godt nytår.

Denne nytårskommentar er den første af fem på STANDBY.dk i jule- og nytårsperioden.

Relaterede artikler:

Danmark skal være verdensmester i bæredygtig turisme

Turister i Danmark sætter igen overnatningsrekord

Norden bør markedsføres som én turistdestination