SAS-ansatte vil slagte hellige køer

Der er godt fyldt op i stalden med SAS’ indtil videre hellige køer. Men nu siger bossen for den største af SAS’ utallige fagforeninger i Danmark, at man godt nok ikke vil acceptere et lønstop, men at SAS’ fagforeninger er klar til et endeligt opgør med hellige køer i den faglige organisation.



Tiden er løbet fra ufleksible fagforeninger og overenskomster, hvis kriseramte SAS skal forvandle sig til et strømlinet luftfartsselskab. Erkendelsen kommer fra de SAS-ansatte, der nu overraskende indstiller sig på at fusionere en række af de 16 danske fagforbund i SAS.



”Vi er villige til at starte helt forfra og åbne for at fusionere fagforeninger og nedbryde faggrænser, hvis det kan gavne SAS,” siger Nicolas Fischer, formand for 1.700 luftfartsfunktionærer, det største fagforbund i SAS – og nogle af de hurtigste og flittigste til at sætte sig ned…



Hvis meldingen holder er den ifølge Berlingske i dag en kærkommen indbydelse for koncernchef Jørgen Lindegaard til det endelige opgør med en række medarbejderaftaler og overenskomster med udgangspunkt i 1970’erne.



SAS er præget af uhensigtsmæssige kollektivaftaler og politisk hensyntagen til nationale medarbejdergrupper. Bl.a. er tiden kommet til et opgør med den såkaldte 3-2-2-regel. Reglen tilsiger, at fly på SAS’ oversøiske ruter skal bemandes med tre svenskere, to nordmænd og to danskere… Reglen medfører såkaldt passiv flyvning for SAS-ansatte til det sted, hvor arbejdet begynder – denne flyvetid, hvor den ansatte blot er passager, regnes som arbejdstid – og optager samtidig flysæder, der kunne sælges til betalende passagerer. Dertil kommer i mange tilfælde dyre overnatninger.




Alene denne – i manges øjne vanvittige – regel koster SAS skønsmæssigt 130 mio. kroner om året…



Desuden peger flere på, at det er unødvendigt og ulønsomt for SAS at have tre forskellige billetafregninger i Danmark, Sverige og Norge.

Skrevet af