Her er de krav SAS skal opfylde

1: Heri pålægges SAS at udføre de inspektioner mv. der er angivet i EASA Emergency Airworthiness Directive og Air Transport Canada Urgent Airworthiness Directive udsendt hhv. 13. og 12. sept. Det er disse inspektioner og vedligehold, der er foreskrevet af de typecertificerende myndigheder for alle fly af pågældende type.



2: Her pålægges SAS at udskifte den del af landingsstellet, hvori det gevind, der fejlede pga. korrosion, sidder. Dette går videre end fabrikantens anvisninger, der foreskriver, at man under visse betingelser kan foretage en reparation ENTEN ved at udbore gevindet og indsætte et nyt gevind ELLER ved at gennembore gevind og bolt og derefter indsætte en sikringspind således at bolten ikke kan falde ud.



Fabrikantens anvisning er en midlertidig løsning, der begrænser operationerne til maksimalt 1000 landinger ved mulighed 1 og 500 landinger ved mulighed 2. Herefter vil delene skulle udskiftes med nye.



3. Her pålægges SAS at udskifte den “bolt”, der er fastskruet i gevindet, med en fabriksny.



Baggrunden for punkterne 2 og 3 er at de skandinaviske luftfartsmyndigheder vil sikre, at de dele, der fejlede og som førte til de to havarier udskiftes med fabriksnye på hele SAS’ Q400 flåde.



4: Her klarificeres det at ovennævnte punkter selvsagt gælder for begge sæt hovedhjul (både højre og venstre)



5: Her pålægges SAS efter endt udskiftning af foretage fuld funktionsprøve på optagning og udfældning af landingsstel. D.v.s. at man på værkstedet sikrer at landingsstellet fungerer korrekt inden flyene sættes i drift. Ifølge fabrikantens anvisning behøves denne test ikke, hvis man anvender et særligt værktøj kaldet “Goodrich setting tool”.



6: Her pålægges SAS at dokumentere overfor de skandinaviske luftfartsmyndigheder at samtlige dele i hele landingsstelsinstallationen opfylder gældende Airworthiness Directives (AD-noter = Luftdygtighedsdirektiver).



7: Her pålægges SAS at sikre, at der ikke henstår vedligeholdelse på dele af landingsstellet. Det kunne fx være dele, som er skemalagt til eftersyn i nær fremtid, men som ikke nødvendigvis skulle efterses nu. Det vil de skulle med pålægget i dette punkt.



Brevet fra SLV slutter med at pålægge SAS at dokumentere ovenstående for hver enkelt flyindivid. Når de skandinaviske luftfartsmyndigheder gennem STK har sikret sig at kravene er opfyldt, vil luftdygtighedsbeviserne blive genaktiveret fly for fly.

Skrevet af