Stor millionkontrakt med SAS

Kontrakten om de tre Atlantic Airways-jets løber fra marts i år til hhv. marts, april og maj næste år.

”Det bringer antallet af årlige chartertimer hos Atlantic op fra ca. 4.500 fløjne timer i fjor til næsten det dobbelte i år,” sagde flyselskabets adm. direktør, Magni Arge, ved sidste uges rejsemesse MidAtlantic, til Take Off.



De tre BAe-jets fra Atlantic er ”wet-leases,” hvor det udlejende selskab stiller med fly samt cockpit- og kabinebesætning.

”Vi har ikke nok piloter, så som led i aftalen overføres 30 SAS-piloter til os. Samtidig skal vi skaffe yderligere 40 kabineansatte,” siger Magni Arge. Han vil ikke oplyse pris på kontrakten, kun at den kommer over de 100 mio. kr.



Atlantic Airways skaffer flyene ved at forlænge lejekontrakt med to BAe-jets – selskabet råder over 7 fly af denne type med plads til 80-100 passagerer.



De tre fly skal flyve for SAS fra København til hhv. London City, Birmingham og Stavanger. Atlantic har siden efterårets problemer med SAS ’ Q400-fly haft to fly på vingerne for SAS på bl.a. ruten til London City Airport.



“Atlantic Airways er stolte over at flyve for SAS. Vores samarbejde med SAS er meget positivt og vi ser frem til at øge dette i fremtiden,” siger Magni Arge.



Atlantic Airways lettede første gang i 1988 med et enkelt fly – som et færøsk modspil til daværende Maersk Airs betjening af ruten mellem København og Færøerne.



Sidste år havde Atlantic Airways 360.000 passagerer, 210.000 på selskabets ruteflyvninger, heraf 2/3 på hovedruten til København.

Resten kom bl.a. fra charterflyvninger – bl.a. fløj selskabet sidste år USA’s tidligere præsident Clinton fra Island til Færøerne og derfra til København.



Udover syv BAe-jets, har Atlantic tre helikoptere – og netop bestilt en Airbus 319 til levering i 2011.



HB

Skrevet af