15 øre skal give flyankenævn

Sølle 10-15 øre oven i hver flybillet med afrejse fra danske lufthavne – det vil skaffe den cirka en million kr., det på årsbasis vil koste at drive et flyankenævn.



Forslaget kommer fra Danmarks Rejsebureau Forening og Sterling – og offentliggøres nu for første gang.



”Vi havde i denne uge et møde med Sterling om diverse sager. På mødet talte vi også om at rene flysager ikke behandles af det nye Pakkerejseankenævn – og at der er noget rod med tre klagesteder i rejsebranchen, Pakkerejseankenævnet, Forbrugerklagenævnet og Statens Luftfartsvæsen. DRF har længe advokeret for et egentligt Flyankenævn,” siger DRF’s adm. direktør, Lars Thykier, til Take Off og fortsætter:



”Vi kom frem til dette forslag, at alle flybilletter med afrejse fra danske lufthavne pålægges et gebyr. Eftersom der årligt er mindst 10. mio. afrejsende fra danske lufthavne, er 10-15 øre pr. nok til at finansiere udgifterne til et flyklagenævn på ca. 1 mio. kr. om året.”



Fra udgangen af marts røg rene fly-klager ud af det daværende Rejse-Ankenævnet, som samtidig skiftede navn til Pakkerejseankenævnet. Trods utallige opfordringer vil flyselskaberne i Danmark ikke betale til driften af nævnet, som finansieres af rejsebureauerne. SAS Danmark meldte sig dog på banen i sidste øjeblik, men ville ikke finansiere nævnet alene. Nævnet finansieres af de danske rejsebureauer.



”Pinligt og beskæmmende,” sagde Lars Thykier dengang om flyselskaberne med bl.a. henvisning til Alitalia, som var en af de store syndere med mange sager i nævnet.



Nu siger han til Take Off, at der stadig er brug for et flyankenævn. Og at opkrævningen af de 10-15 øre pr. afrejsende flypassager er noget Statens Luftfartsvæsen kan opkræve.



Det nye Pakkerejseankenævn behandler kun klager over pakkerejseprodukter – rejser med transport og hotelophold – købt hos danske rejsebureauer.



Pakkerejseankenævn er oprettet af Forbrugerrådet, DRF og Rejsearrangører i Danmark (charterarrangørerne).





HB


Skrevet af