Flybagage skal koste

De traditionelle flyselskaber vil formentlig følge efter lavprisselskaberne i et forsøg på at begrænse bagagemængden. Flybagage koster i dag mange penge for at blive checket ind, sat på båndet, gennemlyst, løftet ombord, løftet af igen og på båndet igen ved ankomsten.
SAS regner med, at det koster omkring 2 % af billetprisen at håndtere bagage, mens andre analytikere sætter prisen til 15 kr. per stykke bagage.
Derfor er lavprisselskaberne allerede nu begyndt at begrænse flybagagen.
Det engelske lavprisselskab Flybe begynder nu at tage 45 kr.  per stykke bagage, Ryanair vil give lavere billetpris til passagerer med under 10 kilo håndbagage, og i dag tilbyder flyselskabet kun 15 kilo fri bagage inden det begynder at koste. Easyjet har sat grænsen til 20 kilo, mens British Airways bagi sætter grænsen til 23 kilo.
(Børsen 22.12.05)

Skrevet af

x

Læs Også

Billund Lufthavn frem igen

Små 160.000 rejsende benyttede lufthavnen i maj.

Hotelchef: Loyalitetsprogrammer er ren bestikkelse

De internationale hotelkæders loyalitetsprogrammer skal rettelig betegnes som bestikkelse. Det mener chefen for Supranational Hotels.

A380-levering forsinket mindst et halvt år

Flyproducenten kan se frem til betragtelige bøder, vurderer internationale nyhedsbureauer.

SAS får ny kommunikationschef

Troels Rasmussens efterfølger er hentet udenfor flykoncernens egne rækker, og kommer fra Jøp, Ove & Myrthu.

Banal regnefejl ryster Femern-planer

En kommende Femernbro er alligevel ikke så god en forretning, som Trafikministeriet havde regnet sig frem til.

CPH satser på fragten

Københavns Lufthavn har fragten som indsatsområde de kommende år.