SAS taber omsætning

Flyselskaberne i SAS-gruppen havde 2,8 millioner passagerer i oktober – 4,9% færre end samme måned i fjor. Faldet var størst i selve SAS, en nedgang på næsten 10% til 1,8 mio. passagerer. SAS’ datterselskaber, Spanair, Widerøes, Braathens og Air Botnia (sidstnævnte fra årsskiftet: Blue 1), havde omvendt passagerfremgang i oktober.



Kabinefaktoren faldt 1,7% til knap 65% ligesom der er pres på lønsomheden, specielt på hjemmemarkedet i Norden, mens ruterne i Europa viste en lille bedring.



SAS I NYT OPGØR MED DE FLYVENDE ANSATTE




SAS lægger op til et nyt opgør med piloter og kabinepersonale med et krav om yderligere milliardbesparelser. Sparekravet vil medføre flere afskedigelser. De danske piloter har mistet tilliden til ledelsen, fordi de føler, at forårets massive indrømmelser, der sikrede større effektivitet og flere flyvetimer, er misbrugt.




SAS mangler at spare 2-3 mia. svenske kr. “Der skal findes besparelser blandt piloter og kabineansatte for omkring 1,5 mia. kr.,” siger informationschef Troels Rasmussen, SAS Danmark, til Jyllands-Posten tirsdag.



SAS har dog udsigt til en milliardgevinst på salget af Scandinavian IT Group (SAS Data). IBM anses i SAS for at være favorit til at overtage IT-virksomheden.



OGSÅ PRES PÅ BRITISH AIRWAYS




British Airways presses på bundlinien af lavprisselskaberne. I tredje kvartal fald omsætningen knap 6% til 21 mia. kr., nettoindkomsten faldt fra 1,6 mia. til 1,1 mia. DKK. Det er primært benhård konkurrence fra Ryanair, der koster. Samtidig presses BA af Virgin Atlantic, der vil tage nordatlantiske rejser fra BA for 1,1 mia. kr. i år.




Reaktionen fra BA er billige returbilletter. Fx. København – London for 985 kr. for en internetbillet.




British Airways skifter i øvrigt bestyrelsesformand til juli næste år. Martin Broughton, i dag formand for British American Tobacco, afløser Colin Marshall.

Skrevet af