Navnlig de danske restauranter har det svært i denne tid, viser nye konkurstal fra Danmarks Statistik. Arkivfoto.

292 konkurser hos danske restauranter og hoteller

Der var i årets 11 første måneder 38 procent flere konkurser hos navnlig restauranter men også hoteller, end samme periode før coronakrisen, viser nye tal fra Danmarks Statistik.

Efterdønningerne af to år med corona, stigende udgifter og omkostningsfulde lån vanskeliggør bæredygtig drift for mange hoteller og restauranter.

Det skriver HORESTA på sin hjemmeside og henviser til nye tal fra Danmarks Statistik for branchens konkurser.

Alene brancheforeningen HORESTA har cirka 2.000 medlemmer blandt hoteller, restauranter og andre aktører i turisme- og oplevelseserhvervet.

År til dato har der ifølge de nye tal fra Danmarks Statistik været 38 procent flere konkurser blandt hoteller og restauranter, sammenlignet med det gennemsnitlige antal konkurser i samme periode 2015-2019, oplyser HORESTA.

Der har i alt indtil videre – i årets første 11 måneder – været 292 konkurser; stigningen er særligt inden for bespisning. Generelt har det danske erhvervsliv i de første 11 måneder af i år oplevet et konkursniveau 21 procent over end gennemsnittet af perioden 2015-2019.

Starten på 2023 bliver vanskelig for mange
Jeppe Møller-Herskind, kommerciel direktør i HORESTA, siger til foreningens hjemmeside: ”Når udgifterne stiger så meget – og på så kort tid – som vores branche har oplevet de seneste måneder, så vil det betyde, at nogle virksomheder får svært ved at få forretningen til at hænge sammen.

Når det samtidig kommer i kølvandet på en coronakrise, som har kostet virksomhederne dyrt, er det ikke overraskende, at udviklingen også kan aflæses i konkurstallene.”

HORESTA’s kommercielle direktør tilføjer, at der stadig er efterspørgsel på gode oplevelser, og det er afgørende at bakke op om de danske hoteller, restauranter og øvrige oplevelsesvirksomheder.

”I HORESTA er vi optimistiske på branchens vegne, selvom der ikke er tvivl om, at starten på 2023 ser vanskelig ud for mange,” siger Jeppe Møller-Herskind.

Lavere kontingent hos HORESTA
I øvrigt er HORESTA på vej med lavere kontingenter, blandt andet for at klare sig i konkurrencen med Dansk Erhverv.

På brancheforeningens årsmøde sidste måned oplyste HORESTA, at medlemskontingentet fra nytår sænkes som led i en ”ny strategi… Langt de fleste af jer vil kunne se frem til at få kontingentet sat ned,” lød det.

Den nye kontingentpakke skal styrke HORESTA, der ”oplever større interesse for medlemskab, end vi har gjort længe – også fra større virksomheder – og den fornyede kontingentmodel vil gøre det endnu mere attraktivt at blive medlem,” fortalte HORESTA.

 

Relaterede artikler:

Ny dansk bookingportal har 10.000 hotelværelser

HORESTA-formand: ”Vi har en kæmpe formue”

Turismeuddannelser ude af trit med efterspørgsel