Star Alliance-medlemmet stopper til efteråret med at tage betaling for mad på turistklassen i Europa, oplyser country manager i Danmark, Morten Balk, til Take Off.
Efter SAS fra denne måned reducerede sin betjening fra København af den østrigske hovedstad til blot en daglig afgang, har Austrian nu fire flyvninger på hverdage mellem København og Wien. Og Austrians passagertal stiger markant fra Danmark.
”Vi har været meget ude hos rejsebureauerne og fortalt om vore produkter, bl.a. vor nye business class på langruterne og konkurrencedygtige priser,” siger Balk.
Austrian installerer i denne tid ny business class på langruterne. Bl.a. de mange forbedringer er en lie-flat stol, større tv-skærm, mere underholdning, større madudbud – der bl.a. en rigtig kok ombord på langruterne.
Hver fjerde Austrian-passager skal til Wien, resten fortsætter med Austrians omfattende netværk til navnlig Østeuropa og Fjernøsten.
Alene til Østeuropa har Austrian 45 destinationer. Ruterne bookes flittigt af de danske rejsebureauer, som i forhold til første halvdel af sidste år har booket 25 % flere passagerer til Østeuropa med Austrian.
Som Take Off kunne fortælle tidligere på ugen, indstiller Austrian fra marts næste år sine ni ugentlige flyvninger til Sydney og Melbourne.
”Austrian er populære fra Danmark. Qantas er selvfølgelig størst på hele Australien, men tallene viser, at Austrian med en markedsandel på 35 % er størst når det gælder punkt til punkt, altså fra Wien til Sydney og Melbourne. I første halvår af i år, har vi næsten fordoblet antallet af solgte rejser fra Danmark til Australien sammenlignet med samme periode i fjor,” siger Morten Balk.
Austrian mellemlander til og fra Australien i hhv. Kuala Lumpur og Singapore – og har trafikrettigheder på alle fire strækninger. Men selskabet indstiller fra marts 2007 også betjeningen til KUL og SIN.
”Vi ved endnu ikke, hvad der kommer, men Austrian arbejder på nye destinationer, måske i Indien eller Kina, måske noget helt tredje,” siger Morten Balk.
Ruterne til Australien lukkes fordi udgifterne til brændstof er næsten fordoblet på to år. Samtidig er der øget konkurrence fra mellemøstlige flyselskaber som Emirates, som har helt andre operative omkostninger.
HB
Tagget med: Austrian Emirates Qantas SAS Star Alliance

STANDBY.DK Nyt om rejser

