Meldingerne kommer på rad og række. Først var der hele budgetslagsmålet om pengene til Wonderfull Copenhagen. Med det yderste af neglene lykkedes det at sikre de statslige bevillinger. Så viste København tilbagegang i konference-arrangementer. Så dumpede Københavns Lufthavn uden for top ti over verdens lufthavne – og endelig kom en fuldstændig uforståelig besked fra transportminister Flemming Hansen om, at der ikke ville blive gjort noget ved infrastrukturen i den københavnske omegn før efter 2015, hvor presset på tog og motorveje allerede nu har udviklet flaskehalse.
Da København var nødlidende i midten af 80`erne blev på initiativ af politiske kræfter fra alle de store partier sikret en plan for Hovedstadens udvikling.
I de efterfølgende snes år blomstrede byen: Parken, Arken, Kongens Nytorv, Rådhuspladsen, Metro, Ørestad, Øresundsbro, motorvejsudbygning, nye S-togslinier, universitetssamarbejde og udbygning, forskningsindsats og hotelbyggeri til gavn for kongresturismen. Dertil tusindvis af boliger og satsninger på kulturelle initiativer. Ja sågar udvidede Tivoli sin åbningstid. Mange bidrog med stort og småt.
Efter årtusindskiftet fik den danske hovedstad sin anden bølge med udvikling og fremgang. Ikke mindst er Københavns Lufthavn udvidet og bragt i front i forhold til service og udbud af forretninger og antallet af afgange. Infrastrukturen er yderligere blevet udbygget og boligbyggeriet er fortsat.
Den københavnske havnefront bliver stadig mere attraktiv. Det har både krydstogtsturister og lokalbefolkningen opdaget.
WoCo har i hele denne periode gjort et fremragende arbejde med at rette søgelyset mod byens muligheder på turistområdet.
Resultatet har været statistisk underbyggede succeser, men også klare svagheder. Vi lider f.eks. under ikke at have en ordentlig multihal, et belastet jernbanenet, problemer med at få lov at udbygge Roskilde Lufthavn i Tune som et led i Københavns Lufthavnes vækst og elendige muligheder for at bilkørsel til og fra København.
Naturligvis er det københavnske turistliv ikke i krise. Men det er vigtigt at have opmærksomhed rettet mod eventuelle faresignaler. Det er flot at CPH er nr. 11 i verden. Men det er jo dårligere end nr. 9. Måske har indtjekningsforanstaltningerne rettet på image fra næste år. Las os se.
Der er tilbagegang for den københavnske kongresturisme
Og endelig mener trafikministeren, at alt er godt som det er! København har hovedstadstrafik og de problemer, der følger med. Der er meget politikere skal holde sig fra. Men her er et problem, man burde tage alvorligt.
Og så er der en sidste næsten unævnelig ting: udlændingelovgivningen. Den rammer på to områder. Mange f.eks. kinesere har svært ved at få visum. De føler sig ikke velkomne og tager til andre skandinaviske lande eller Tyskland i stedet. Den slags forplanter sig. Og det er den anden side af virkeligheden.
Hvis Danmark opleves som et land udlændinge IKKE er velkomne i (hvilket for nogen grupper utvivlsomt er rigtigt) påvirker det naturligvis lysten til at bruge os som ferie- eller kongresland.
Derfor er udlændingedebatten også et område, der må tænkes ind den kommende turistpolitik.
For succesen i København – og dermed for hele Danmark – må ikke smuldre.
Tagget med: CPH Københavns Lufthavn Tivoli

STANDBY.DK Nyt om rejser

