Flertal: lige vilkår for regionale lufthavne

Nu skal der være mere gennemsigtighed i forholdene mellem de jysk-fynske lufthavne. Vi skal have vandtætte skotter mellem skatteyderkroner og de tilbud, som kommunalt ejede lufthavne tilbyder blandt andet lavprisselskaberne. Der skal konkurrence på lige vilkår. Også når det gælder lufthavne, siger Henriette Kjær, konservativ trafikordfører til I dag, Industriens dagblad.



Der er meget skæve konkurrenceforhold mellem de jysk fynsk lufthavne.

Billund og Århus lufthavne drives som aktieselskaber efter normale markedsprincipper, mens Odense, Esbjerg og Sønderborg har kommunal/amtslig underskudgaranti.

To af de kommunalt og amtsligt støttede lufthavne, Karup og Ålborg Lufthavn, får favorable vilkår via serviceaftaler med Flyvevåbnet. Odense lufthavn har fået en garanti på otte millioner kroner fra kommuner og amt.



– Det er helt galt at give Odense Lufthavn et tilskud. Vi har hurtige togforbindelse til København og der er stort set ingen indenrigs- og udenrigstrafik fra den lufthavn. Nu kommer der snart IC4 tog, så Odense Lufthavn bliver helt overflødig. Det skal vi ind og se på, siger Walter Christophersen, trafik politisk ordfører for Dansk Folkeparti. I tilgift til tilskuddet overvejes det i øjeblikket om landingsbanen skal forlænges med 250 meter, for at modtage store fly, som Odense Lufthavn så krydser fingre for, at de får.

Martin Lidegaard, Radikale Venstre, som fastslår at Odense med sine 7000 passagerer ikke er berettiget til støtte. Odense er et typisk eksempel på at der skabes ulige vilkår i konkurrencen mellem lufthavnene.

Torben Hansen, Socialdemokratisk medlem af trafikudvalget, siger:

– Det er et skråplan at den største kommunekasse skal afgøre hvem der skal overleve og give de bedste tilbud. Alle skal konkurrere på lige vilkår, også de lufthavne som lejer sig ind hos flyvevåbnet. Det her er noget rod og det skal vi rette op på, siger han til avisen.

Skrevet af