SAS vil leje erstatningsfly

SAS er indstillet på at undgå aflysninger hurtigst muligt ved at leje flykapacitet, hvor det er muligt. Nærmest for er Sterling og den delvise partner Cimber Air, som allerede flyver med fire fly i SAS-parken med CRJ, en canadisk jettype, der ikke har haft problemer. Tværtimod har den flytype været meget stabil.



Det er sandsynligt, at Sterlings tilbud om at flyve på Aalborg kan komme på tale, og samtidig bruger SAS sine store jet til indenrigs morgen og aftenafgange. Det må dog forventes, at der bliver drastiske ændringer i flyplanerne de nærmeste dage.



Bombardier fabrikkerne er endelig vågnet op og har taget sagen i hånden for alvor. Hvis fabrikken skulle blive erstatningspligtig for alle fly rundt om i verden af Q 400 typen, er det før set, at det kan true flyfabrikker på deres eksistens



Erstatning er nogle begyndt at tale om. Ikke mindst analytikere, og det er halsløs gerning, hvilket også fremgår af, at nogen siger 50 mio. kr., andre 100 mio. Det er rent gætteri.

Skrevet af