Rejsebranchen jubler over bryllup

”Der kunne ikke komme en bedre markedsføring af Tasmanien og dermed også Australien,” siger konstitueret direktør Kirsten Aagaard fra Marco Polo Tours til Take Off. Anledningen er bekendtgørelsen fra Hoffet i går om, at kronprins Frederik på en endnu ikke offentliggjort dato til foråret skal giftes med Mary Donaldson fra Tasmanien.



Hos Hannibal Tours i Århus siger direktør Steen Grosen Andersen, at bureauet, der bl.a. er stærke på Australien, om et par uger er klar med en lille brochure om netop Tasmanien.




”Vi vil i endnu højere grad seriøst markedsføre Australien og indbyde potentielle kunder til informationsaftener. Mary-effekten har allerede betydet mere interesse for Australien – fx. er en tur til Tasmanien i januar med 24 pladser og dansk rejseleder allerede udsolgt, prisen er 37.000 kroner pr. deltager,” siger han.



Steen Andersen beklager i samme moment, at det australske turistråd, ATC, tidligere på året trak sig ud af Norden. ”ATC arbejder med hovedet under armen og svigter et marked i klar fremgang,” siger han. Den holdning er Marco Polo’s Kirsten Aagaard, enig i – ligesom hun beklager, at også New Zealands turistmyndigheder nedtrapper betjeningen af Europa. ”Det er et utroligt skidt signal i en tid, hvor turisterne efterlyser ”sikre” destinationer som fx. New Zealand,” siger hun og tilføjer:



”Men i hvert fald vil den kommende forlovelse og bryllup betyde stigende interesse for såvel Australien som Tasmanien. Jeg har boet på Tasmanien, som er en vidunderlig destination, en blanding af Australien og New Zealand, hvor man kan bo i charmerende lodger, se bjerge med sne, nyde øens oste og vine osv.,” siger hun.



Hos Nordens største rejsebureau til New Zealand/Australien, MyPlanet, siger General Marketing Manager Claus R. Hebor, at MyPlanet har forberedt en masse spændende ture til Tasmanien.




På årsplan sender MyPlanet ca. 23.000 skandinavere til Australien, heraf er ca. 2/3 danskere.




”Disse cirka-tal er uden Mary-effekten, som måske giver et plus på et par procent. Men den vil komme over årene – man skal trods alt lige skaffe ca. 20.000 DKK for to uger med fly og ophold,” siger Claus Hebor og tilføjer:




”Måske fremskynder brylluppet lysten til at komme til Australien og Tasmanien, uden at jeg tror på noget boom. MyPlanet skal ikke slå plat på brylluppet, men vi har dog en specialbrochure om Tasmanien ligesom vi i foråret udgav et specialmagasin om øen.”



Hos Danmarks Turistråd siger markedsudviklingschef Karim Nielsen, at DT i første omgang ikke vil øge sin marketingskampagne i Australien for at trække flere australske turister til Danmark. Men DT taler med SAS om at kunne inddrage DT’s tidl. direktør, Lars Sandahl, der i sommer blev SAS’ repræsentant i bl.a. Australien med base i Sydney.


Skrevet af