Dagens kommentar

Cimber Air begik en overraskende bommert forleden, men ser ud til at have lært af den.

Det sønderjyske selskab hører normalt til branchens allerbedste til at vise åbenhed om deres anliggender. For journalister er vejen til en kompetent kommentar kort. Medier over hele landet har flere gange ugentligt omtale af den dynamiske sønderjyske virksomhed, der via høj service og alliancer har sikret sig en gedigen markedsposition. For Bornholm er ruten blevet en populær livsnerve, siden Maersk måtte strække våben og trods konkurrence fra DAT, står Cimber Air uantastet.



Der er ingen tvivl om, at selskabets evne til at manøvrere i mediernes jungle er en væsentlig del af Cimbers succes.

Derfor kunne det kun overraske negativt, at selskabet i første omgang valgte ikke at informere hverken passagerer eller offentlighed om en brændende motor under ”take off” i en polsk lufthavn. Den officielle forklaring var, at der aldrig var fare på færde. Det er sikkert rigtigt, men det har bare ikke en pind med det problem at gøre.



Det har Cimber Air åbenbart også efterfølgende erkendt. Troværdighed i forhold til offentligheden bygger på, at et selskab ikke alene lukker sine positive nyheder ud. Når man søger dækningen af den positive nyhed, vil medierne i deres natur også afbalancere ved ar finde den negative. Pressen spiller ikke kun til bryllupper, men kommer også til skilsmisser.



Regel nummer et for erhvervsliv, der gerne vil samarbejde med pressen, er at vise åbenhed og ikke forholde offentligheden relevante oplysninger. Det må man sige en motorbrand er. Også selv om ingen på noget tidspunkt har været i fare. Og passagererne har brug for den tryghed, at deres flyselskab er kendt for ikke at fortie relevante oplysninger. Det er i øvrigt ikke alene god moral at sørge for grundig information til passagerer, der ellers kan blive utrygge. Det er også en klog forretningsstrategi.



Cimber Airs direktør har nu beklaget håndteringen og så skal alt være forladt. Der er plads til en kikser. Og en sådan var fortielsen og den første reaktion på udtalelser fra en utryg passager. Men nu vil Cimber Air i fremtidige tilsvarende situationer fortælle presse og passagerer, hvad der er op og ned på dramatiske og usædvanlige hændelser. Det skaber tillid hos gæsterne.



Måske er det en god ide for flyselskaber og rejsearrangører at gribe i egen barm. Er informationspolitikken optimal – både når det usædvanlige sker, når gæsterne bliver utrygge eller når katastrofen truer? Er strategien over for medierne på plads, når behovet er der? Det var den ikke hos Cimber. Men det er den nu. Det kan andre lære af.

Skrevet af