SAS Danmark får de nye jetfly

SAS vil købe 27 nye jet- og propelfly fra canadiske Bombardier – men af de bestilte 27 fly skal de 13 jetfly primært bruges fra København. Kunderne vil ikke op i Q400, selv om det er en ny generation af typen.



”Der er stor forskel på første type af Q400, som SAS var søsætningskunde for i år 2000, og den nyeste,” sagde øverste chef for flyselskabet SAS, danske John Dueholm, på pressemøde mandag.



Foreløbig har SAS bestilt 27 nye fly fra canadiske Bombardier – og har forkøbsret på yderligere 24. De øvrige 24 giver SAS mulighed for ekspansion.



”Det er meget afgørende for SAS at erstatte Q400 – at indleje fly fra andre selskaber er ekstremt dyr,” sagde John Dueholm på pressemøde i går fra SAS’ hovedkvarter i Stockholm.



Med CRJ-jets i København kan SAS tilbyde flere frekvenser på europæiske byer – og til nye markeder.



Omvendt får SAS-selskaber som AirBaltic og Widerøe næste generation af Q400-propelfly.



”Vi har spurgt de danske kunder, de foretrækker jetfly. Jetfly er et betydeligt bedre produkt med mindre støj. Meromkostningen ved jetflyene opvejes af højere kabinefaktor og dermed bedre kvalitet. Derfor er det en mere lønsom løsning,” siger John Dueholm.



SAS forventer højere billetpriser fra CRJ-jetflyene. I alt har SAS haft 1,5 milliarder kr. i omkostninger som følge af udfasningen af Q400-flyene.



SAS forventer, at de udrangerede Q400-fly kan være solgt og ude af SAS flåden til sommer.



HB

Skrevet af