Fredagsklummen: Nu er det Finnair, der spøger

Af Ejvind Olesen



Lufthansas stjerne er blegnet lidt på SAS-himlen på det seneste. I øst dukker Finnair op som bejler uden rigtigt at have noget at bejle med. Mod syd peger pilen mere og mere mod Air France/ KLM, som meget gerne vil være stærke nordpå.



Ligeså stærke som de er over til USA og nu også med en andel i Alitalia. Og så kan de franske chefer i øvrigt heller ikke holde ud, at Lufthansa topchefer efterhånden opfører sig, som om, de kan købe hele Europa.



Det kan briterne i British Airways heller ikke, men om de kan holde på Finnair (i One World), hvis finnerne skulle blive sluset ind i en alliance med SAS og KLM og Air France er tvivlsomt.



Finnair alene giver ingen fornuftig match for SAS, som er både stærkere og større. Finnair er nødt til at forny sin flåde nu og her for et stort milliardbeløb. MD 11 fly til Fjernøsten er der ikke økonomi i. SAS kan vente et par år.



Man kan sige at både SAS og Finnair kom ud af sidste år med stort underskud (vi kender først SAS` endelige tal 3. februar). Hvis underskud er tegn på manglende styrke, er der grund til at gentage bemærkningen om “at man ikke får en rask mand ud af at lægge to syge i samme seng”.



Tilnærmelsen af Finnair til SAS er en kendsgerning. Derfor er det ikke sikkert de kommer i familie. I hvert fald ikke alene. I givet fald bliver det sammen med andre.



Tror du SAS og Finnair kommer i samme familie. Svar i quick poll

Skrevet af