Melchior foreslår ny turistlobby

Turismen kan skabe arbejdspladser, der ikke kan eksporteres til udlandet. Men direktør for VisitDenmark, Ulrik Bülow, beklagede ved seminar forleden i Aalborg om dansk turisme, at det er svært at få politikerne i tale, hvis talen kom på beskæftigelse i turisterhvervet giver.



Seminaret, arrangeret af Trojel Turistmarketing, hvis direktør Merete Trojel i år fik Turismens Fællesråds Initiativpris på 75.000 kroner, havde også deltagelse af tidligere minister for turisme, Arne Melchior.



Og han mente ikke, at det var så unaturligt, at erhvervet ikke kunne komme i tale med politikerne.

”Der er jo ingen fælles overordnet brancheforening, og VisitDenmark er et statsorgan; udnævnt, ejet og betalt af staten. Derfor kan de ikke gå i disputs med politikerne,” sagde han og foreslog, at det danske turisterhverv ”hurtigst muligt får en interesseorganisation, som politikerne kan og vil lytte til.”



”Ordet turisme høres ikke på Christiansborg. Der er tavshed, fordi I ikke rykker sammen og står sammen i enighed for at få de fordele, som det giver,” sagde Arne Melchior til tilhørerne.



Arne Melchior foreslog en ny interesseorganisation; ikke til kamp mod VisitDenmark, som fortsat skal dyrke markeder i udlandet, men til sikring af erhvervets fremtid, innovation i turistsektoren og beskæftigelse i sektoren.



Adm. direktør for Land & Leisure, Jørgen Bertelsen, henviste til, at de fire største varemærker på feriehusudlejning bruger lige så meget på markedsføringen i Danmark, Norge, Sverige og Tyskland, som hele VisitDenmarks budget.



Jørgen Bertelsen opfordrede til at samles i netværk og danne alliancer, og fremhævede Trojel Turistmarketing, som netop har nedsat tænketank på tværs af turisterhvervet.

Skrevet af