Sterling og Maersk vil kæmpe mod SAS Lite

SAS’ satsning på lavprismarkedet får Sterling til at overvejer at klage til EU’s konkurrencemyndigheder for ulovlig prisdumping. Priserne i det varslede lavpriskoncept er alt for lave i forhold til omkostningsniveauet, mener Sterling. Dette afviser SAS.



”På kort sigt vil det selvfølgelig være fint for kunderne, men på lang sigt bliver de taberne. SAS skærer priserne ned til en tredjedel for at presse sig frem til monopol på markedet,” siger adm. direktør i Sterling, Johnnie Overbye, til Nettavisen.




”Vi håber, at EU’s konkurrencemyndigheder vil gribe ind, deres job er at sørge for et sundt marked og beskytte forbrugerne mod monopolsituationer. Hvis det ikke sker, vil vi overveje en klage,” siger Overbye. Han henviser til, at EU tidligere satte en stopper for Lufthansas forsøg på at konkurrerer mod et lavprisselskab.



Den danske konkurrencestyrelsen vil bede SAS gennemgå de beregnede indtægter på SAS’ lavprisprodukt. Det sker for at sikre konkurrencen på lige vilkår, fortæller kontorchef Niels Rytter Jensen, som tilføjer, at det ikke er tilladt at sætte priserne ekstraordinært lavt på ruter med stor konkurrence.



OGSÅ BILLIGE BILLETTER FRA MAERSK AIR




SAS-udspillet blive også en konkurrent til Maersk Air, som overtog ruterne til Athen, Venedig og Lissabon, fordi SAS ikke kunne få økonomi i dem. Maersk Air har netop kastet 30.000 billigbilletter på markedet i en kampagne som foreløbig sælges til 31. januar – men med afrejse frem til 31. august. I pakken er returbilletter til Athen, Barcelona, Lissabon og Venedig for 1.495 kr.



Markedet venter i øvrigt stadig på det rigtige navn for ”SAS Lite.” SAS offentliggjorde en pris på 295 kr. for en enkeltbillet – uden skatter og afgifter. Det må man ikke, og SAS har tidligere indberettet Ryanair i Sverige for ikke at annoncere med bruttopriser. Derfor er den rigtige pris 565 kr. for en enkeltbillet og op til 2.000 kr. for den dyreste.



SAS: RYANAIR FORFORDELES




Uden at nævne Ryanair giver SAS i øvrigt i en klage til Statens Luftfartsvæsen udtryk for, at Ryanair har bedre aftaler med Aarhus Lufthavn om passagerafgift end eksempelvis SAS. Mens SAS betaler 90 kroner pr. passager på indenrigsruten, slipper Ryanair med 33 kroner på London Stansted-ruten.

Skrevet af