Fredagskommentaren – Verdens bedste flyselskab er en titel helt uden mening

Af Ejvind Olesen



HVAD ER højst Rundetårn eller et tordenskrald? Sådan sagde vi i sin tid i skolen, når man skulle sammenligne helt ulige størrelser, som ikke lader sig sammenligne. Sådan er det meget ofte også med præmierende titler i erhvervslivet og i rejselivet for den sags skyld. Verdens bedste, Europas bedste, Danmarks bedste flyselskab, vælg selv.



I den ny undersøgelse deltog 12 mio. passagerer, siger i hvert fald Skytrax redaktør fra Vancouver. Ligesom i 2003 faldt valget på Cathay Pacific med Qantas Airways på andenpladsen og Emiraterne som nr. tre.

Cathay fik også prisen for bedste internationale 1. kasse. Uanset flyselskabernes duelighed, siger det så ikke allerede lidt om området?



For nu at få det geografiske lidt på plads har man også bedt de 12 mio. (?) om at pege på bedste europæiske selskab, og her faldt valget på British Airways, mens South African for sjette år i træk fik prisen som Afrikas bedste flyselskab.



Jeg gætter på, at nogle af de 12 mio. aldrig har fløjet med selskaber som Finnair, SAS, Austrian eller Air France. Måske ikke engang med Thai, som ikke flyver meget over Stillehavet i lighed med vinderne. Hvordan styrer man for resten en troværdig bedømmelse blandt 12 mio. passagerer?



DER ER desværre gået inflation i titlen “verdens bedste”. Så længe det ikke er én bestemt gruppe, som tager rundt i verden og tester flyselskaber, hoteller, biludlejning etc. har titlen ikke mening. Bedømmelsesgrundlaget er simpelthen ikke godt nok.



Englænderne vil – uanset hvor meget de ind imellem hader BA – stemme på deres egne – eller netop ikke stemme på deres egne, fordi de ikke kan li’ dem, selv om det er de bedste.

Og sådan er det vel mere eller mindre i alle lande. Ergo vil det også påvirke afstemningsresultatet.



Meget afhænger af, hvordan man selv bruger en titel, uanset et skrøbeligt bedømmelsesgrundlag. Her var Jan Carlzon fra SAS en sand mester, da SAS af et mindre amerikanske luftfartsmagasin blev valgt til titel “Airline of The Year”.

Lynhurtigt indkaldte han til pressemøde i New York, også med skandinaviske journalister på insteder på Manhattan og fik stribevis af positive artikler. Flyene blev bemalet med “Airline of The Year”. Lynhurtigt var det glemt, hvem der egentlig stod bag udnævnelsen. Året før havde det været Swissair. Det blev til en lille note i europæiske aviser.



Hvis man som South African kan blive vinder seks år i træk må modstanden være for ringe. Det er ikke spor sjovt at vinde en fodboldkamp, når der ikke er nogen på den anden banehalvdel.

Skrevet af