DRF stadig ikke tilfreds med Icelandair



Passagerer på Icelandairs økonomiklasse, som har købt billet før 1. oktober, får fortsat gratis mad, oplyser selskabet efter hård kritik fra rejsebureauforeningen.



Icelandair afskaffer 1. november gratis mad på økonomiklassen på alle ruter, oplyste Take Off i går.

Men Icelandair præciserede senere, at ændringen IKKE omfatter passagerer, som har købt billet på Economy Class før 1. oktober med afrejse efter 1. november.



”Disse passagerer får naturligvis mad uden beregning, da måltidet er inkluderet i billetprisen,” sagde Karen Østerbye, PR Manager for Icelandair i Skandinavien.



I kommentar til den melding, siger direktør i Danmarks Rejsebureau Forening, Lars Thykier, til Take Off:



”Icelandair kan tidligst indføre denne ændring med et varsel frem i tiden, da en del bureauer har tilbud hos kunder baseret på det gamle koncept, som skal have tid til at svare på disse.”



”En rimelig varsling fra Icelandair er, at INDIVIDUELLE bookinger foretaget EFTER 20. oktober, altså 14 dage efter Icelandair ændrede konceptet, kunne være omfattet af de nye regler,” siger Lars Thykier som ikke ved, hvornår meldingen officielt kom fra Icelandair. 1 eller 6. oktober?



Da Take Off talte med ham mandag aften, 6. oktober, var det første gang, han hørte om dette.



”For GRUPPEBOOKINGER – uden fuld navnerapportering – er varslet meget længere, for de gamle regler er i princippet i kraft på alle gruppebookinger, der allerede er aftalt med Icelandair, uanset om der er navne i bookingerne eller ej,” siger Lars Thykier og fortsætter:



”Bureauerne har jo købt deres allotment/gruppe af Icelandair på de “gamle betingelser” om gratis mad, det gælder også navne, der rapporteres frem til afrejsen.”



”Rent praktisk vil jeg gerne høre, hvordan Icelandair vil håndtere om en kunde skal betale for mad eller ej. Vil det fremgå af “Cabin list,” kuponer eller noget tredje?,” lyder det fra Lars Thykier som tilføjer:



”Good luck, siger jeg bare, det bliver en stor og besværlig opgave uden stor besparelse på kort sigt.”



”Den slags ændringer er typiske “controller-ændringer” og der er åbenbart panik i Icelandair, siden de lader den slags ideer få liv.

Jeg husker tilsvarende ting i SAS i 1981-82, hvor en controller i en sparesituation besluttede, at det var for dyrt at have citroner ombord til de rejsendes drinks,” husker Lars Thykier og fortsætter:



”Besparelsen var minimal men kundeklagerne mega-massive! Gæt hvor lang tid der gik, inden citronerne var tilbage på flyene?”



HB

Skrevet af