Kritisk hoteljournalistik efterlyses

”Da den danske hotelbranche, målt på antal ansatte, er ca. dobbelt så stor som rejsebranchen, burde der være basis for en god uafhængig udgiver til at skrive meget mere hotelstof,” siger Ole Egholm som efterlyser ”de masser af gode hotelhistorier, der aldrig bliver skrevet.”



Ole Egholm har netop for 8. år udsendt sin analyse af Danmarks største rejsebureauer – ligesom der for andet år er kommet en ny hotelrapport. Men han ærgrer sig over manglende dialog med hotellernes brancheforening, Horesta.



”Mens alle de berørte brancheforeninger generelt er meget positive og interesserede i mine analyser, har der ikke været nogen kontakt med Horesta. De har ikke tid til at se mig, og selv i deres daglige presseklip med nyheder fra hotel- og restaurationsbranchen har de behændigt udeladt al omtale af min hotelbrancheanalyse,” siger Ole Egholm.



Han sagde sidste forår farvel til direktørjobbet for Wasteels Rejser – for at bruge sin tunge økonomiske MBA-uddannelse til at analysere. Ikke kun rejse- og hotelbranchen, men fra i år også reklamebranchen, bilforhandlere, ejendomsmæglere og revisorer.



Ole Egholm laver sine analyser med stor hjælp fra sin kæreste, Inger Poulsen, som i år forlod århusianske Check Point Travel for at assistere i det enorme arbejde.



Egholms analyser har gjort deres indtog på de fleste direktionsgange i rejsebranchen, men ”for at det skal hænge sammen, skal Inger og jeg sælge analyser for en million kr. om året. Der er vi ikke nået endnu, i dette efterår forventer jeg ikke at nå langt over 600.000 kr.,” siger Ole Egholm som udgiver analyserne via sit firma, Dansk Brancheanalyse.



For andet år gennemgår Ole Egholm Danmarks største hotelvirksomheder. Analysen omfatter 113 hotelselskaber med 23.667 værelser, ca. 85 % af Danmarks hotelkapacitet på hoteller med mindst 50 værelser.



Ole Egholms analyse over den danske hotelbranche eller rejsebranche koster 2.995 kr. plus moms og bestilles ved at sende e-mail til: ole@danskbrancheanalyse.dk


Skrevet af