Det gik som det plejer. Sortseende analytiker taler i dagens aviser om skuffende SAS-regnskab i 1. kvartal. Og nedjusterede forventningerne, selv om SAS chef Jørgen Lindegaard gjorde det modsatte. Med det resultat, at SAS aktien inden aften faldt med to til tre procent, mest i Sverige.
Dette til trods for, at der – når man ser bort fra en pilotstrejke – er status quo med sidste år, og klart bedre end året før for første kvartal for to år siden. 1. kvartal går stort set altid i minus hos SAS, mens det egentlige årsresultat skabes i de to næste kvartaler.
Resultatet efter skat og finansielle poster et minus på 1.064 mio. sv. kr. mod 971 mio. i fjor og 1.389 mio. i 2004. I det resultat kan man regne et minus på ca. 250 mio. sv. kroner som tab for pilotstrejken, og et eller anden forbedring i år på grund af påsken på ca. 100 mio. sv. kr.
Alt i alt fik det SAS-chefen Jørgen Lindegaard til at karakterisere regnskabet som på niveau med sidste år. Til gengæld kunne han se et klart lyspunkt i end indtægtsstigning på 11 procent ,og 12,2 procent flere passagerer end i samme periode som sidste år.
Nu mener analytikerne imidlertid, at resultatet er direkte skuffende på grund af stigende brændstofudgifter. Det er næppe korrekt. Det er rigtigt, at stigende brændstofpriser har øget udgifterne. Til gengæld har SAS også valgt – i modsætning til de fleste andre selskaber – straks at vælte udgifterne over på forbrugerne. Igen og igen gentog Jørgen Lindegaard, at de stigende brændstofpriser er udgiftsneutrale.
De er selvfølgelig ikke neutrale på den måde, at de ikke afskrækker nogen fra at rejse, eller vente på , at lavpriserne dukker op, men metoden er hurtigere end systemet med en beslutning om brændstofstillæg. Til gengæld er den også langt mindre overskuelig for passagererne. Senest regulerede SAS priserne 7. april i år – uden den store opmærksomhed.
Langt værre er eventuelle personalekonfilkter. Og på det punkt er jeg enige med analytikerne: Det gør selskabets sårbart.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

