Danmark – og de øvrige skandinaviske lande – er mere populær blandt japanske turister end nogensinde. Faktisk udgør Skandinavien den destination i Europa, der de kommende tre år kan forvente den største stigning i antallet af turister fra Japan.
Det viser en ny undersøgelse, ” Trend of the Japanese Overseas Travel Market”, lavet af Japan Travel Bureau Foundation, landets førende forskningsinstitut for turisme.
I undersøgelsen har man bl.a. spurgt japanere, der i 2007 holdt ferie i udlandet, om deres rejseplaner for de kommende tre år. Danmark optræder ikke selvstændigt på listen, men rubriceres under Skandinavien.
Og med en stigning på 3 pct. de kommende tre år er Skandinavien den europæiske destination, der klart har størst fremgang.
Europa under ét har en stigning på beskedne 0,9 pct.
Japanske turister besøger så godt som altid Danmark, Norge og Sverige som en fælles destination.
VisitDenmark markedsfører da også Danmark i Japan med sine skandinaviske søsterorganisationer i Scandinavian Tourist Board (STB). Her har Søren Leerskov været direktør i 14 år. Og i den tid har han ikke oplevet en undersøgelse, der stiller Danmark og Skandinavien så gunstigt på det japanske marked.
Søren Leerskov mener, at der er flere årsager til den øgede japanske interesse. Dels har STB optrappet markedsføringen i Japan sammen med det skandinaviske turisterhverv, mens de fleste konkurrenter har trappet ned efter 11. september 2001. Og så spiller personlige anbefalinger på nettet en stigende rolle.
”Japanske turister kommer glade tilbage fra en rejse i Skandinavien og anbefaler stedet til familie og venner. Desuden er internettet nu den mest brugte kilde til turistinformation, og i takt med at japanske turister beretter om deres rejser i blogs og andre sociale netværk på internettet, styrkes vores position som et af de mest foretrukne europæiske rejsemål,” siger Søren Leerskov.
Japanerne er attraktive turister med et døgnforbrug på ca. 2.500 kr. under ferie i Danmark. Det er suverænt det største døgnforbrug blandt alle nationaliteter – og f.eks. 8 gange så højt som det gennemsnitlige døgnforbrug blandt tyske turister i landet.
Tagget med: Tourist Board VisitDenmark