Den årelange krise i forholdet mellem de tyske og danske hovedaktionærer i rederiet Scandlines AG har kostet rederiet mindst 750 mio. kr. i tabte forretningsmuligheder, set siden 1998, hvor krisen første gang opstod. Pengene er tabt til konkurrenterne, der har kunnet udnytte det dansk/tyske rederis svage position og manglende handlekraft.
Hos svenske Stena Line har man, i modsætning til Scandlines, investeret kraftigt i de senere år, både i Østersøen, på den Engelske Kanal og i det Irske Hav. Og investeringerne har ført til øget omsætning, så rederiets chef, Geir Jansen, i dag mere ser Scandlines som en ”partner” i stedet for en ”konkurrent”, bl.a. på brund af samarbejdsaftaler på Øresund-ruterne. Jansen vurderer, at der er ”langt mellem beslutningerne” i det dansk/tyske rederi, og at det samtidig tager relativt lang tid at føre dem ud i livet, på grund af uenigheden mellem ejerne.
(Børsen d. 08.09.2005)

STANDBY.DK Nyt om rejser

