Fredagsklumme: Kan man score på miljøet?

Af Ejvind Olesen



STATSMINISTER Anders Fogh Rasmussen er blevet grøn. Det har vi alle både læst og hørt. Det kan godt være han i sit inderste stadig tror mere på Bjørn Lomborg, men udadtil er han grøn. Og vil handle derefter. Det betyder sandsynligvis en stribe af nye grønne afgifter for den enkelte. Ikke just en valgbasker i den danske husholdningsøkonomi for tiden.



Det betyder givetvis også, at flytrafikken vil blive belastet på flere måder med CO 2 afgifter. Forhåbentligt på en sådan måde, at flyselskaber med en moderne flypark slipper billigst. Passagererne siger nok en hel del om deres gode vilje – især her i juletiden – men overfører den til konkret handling, gør de ikke.



Spørg bare SAS om opbakningen til “afladskontoen”, hvor man frivilligt kan indbetale et beløb for CO 2 udslip, når man køber en flyrejse.



DET SAMME gør sig gældende med hotellerne, som netop nu ser ud til at kappes om at vise den gode vilje med miljøcertifikater og grøn indsats over en bred front. Jeg har en medfødt skepsis over for den slags.



Som barn under Anden Verdenskrig skal ingen fortælle mig, hvad det vil sige at spare, eller blot tænke sig om i det daglige. Eller tænke på klima, samfund og andre mennesker for den sags skyld.



Men det forhindrer da ikke, at jeg gerne vil have et stk. håndsæbe under bruseren, eller have lov at få mit store badehåndklæde på hotellet udskiftet daglig. Jeg behøver heller ikke – som på et Scandic Hotel engang – at få en længers skrivelse om, hvilken form for salt, man af miljømæssige grunde har brugt på fliserne uden for ved vintertide.



Eller om den slags chokolade man af ubegribelige grunde får på ens hovedpude på hoteller og krydstogtskibe, er økologisk. Jeg tror for resten slet ikke det er sundt at spise chokolade, når man går i seng Især ikke efter, man har børstet tænder.



Hvis man ser på det udbud Økonomistyrelsen har udsendt, da man skulle vælge 74 hoteller til statens rejser de næste to år, vil der blive lagt vægt på hotellets rigtige miljømæssige handlinger. På den måde giver det gevinst. Men hos den enkelte forbruger gør det næppe.



Bedømt efter den analyse, vi lige har offentliggjort i Take Offs juleudgave, og som vi bringer uddrag af her i Weekly i dag. Her siger 74 procent nej til spørgsmålet.



Hvad mener du? Giver miljørigtig optræden gevinst hos hotellernes kunder?



Svar i quick poll


Skrevet af