Trafikkaos i Islands hovedlufthavn

Seriøse flyselskaber flyver naturligvis ikke uden deres fly er i orden. Det gav i weekenden Icelandair seks timers forsinkelse fra Minneapolis – og cirka det samme fra Baltimore (Washington DC).

Mens problemet for Minneapolis-flyet var en defekt brændstofventil, var årsagen for Baltimore-flyet uvejr på USA’s østkyst.

Icelandair skiftede i år terminal i Minneapolis til den mindre Humphrey-terminal – der ikke har en toldfributik – og de to eneste butikker i terminalen lukkede fredag aften til normal lukketid, selv om over 100 passagererne ventede på det forsinkede Icelandair-fly. Det samme var tilfældet i terminalen i Baltimores lufthavn.



De to forsinkede Icelandair-fly landede lørdag næsten samtidig i Islands hovedlufthavn, Keflavik.

I Keflavik ventede nye problemer for Icelandairs passagerer, som skulle videre til bl.a. København.

Det eneste handlingsselskab i Keflavik, Icelandair Ground Service (IGS), havde i første omgang, kun to medarbejdere til at assistere de flere hundrede passagerer – selv om IGS havde kendt til forsinkelserne i ca. et halvt døgn.



Og lufthavnen gad hverken åbne cafeteria eller selvbetjeningsbutik i fingeren, så de mange passagerer kunne købe vand mm. I stedet måtte forældre hente vand til sig selv og deres børn i vandhanerne på lufthavnens toiletter.



Til sidst blev der dog ryddet op; de forsinkede passagerer – som ikke var imponeret over serviceniveauet i Keflavik – kom enten med et senere Icelandair-fly ud af Keflavik, blev sendt via Oslo og derfra med SAS til København eller måtte overnatte ved Keflavik-lufthavnen, som bestemt trænger til et spark i rumpen for at give en bedre passagerservice…



HB (passager fra Minneapolis til København – via Oslo)

Skrevet af