Cimber Air baner vej for SAS succes

Da SAS indledte samarbejde med Cimber Air om wetlease af to og senere tre CRJ 200 fly, hvor der i cockpittet sidder en SAS-kaptajn og en styrmand fra Cimber Air, var det baseret på udvikling eller vedligeholdelse af en lidt tynd rute, som SAS ikke selv kunne få økonomi i.



Det har vist sig at være en god ide. Nu får succesen på flyvninger fra København til Palanga i Litauen til selv at ville overtage en del af flyvningen på ruten fra september. Den tredje daglige afgang vil blive fløjet med en Q 400 fra SAS egen flåde.



“Ruteåbningen kom som en overraskelse for de fleste i SAS. Hånden på hjertet. De færreste vidste, hvor Palanga lå,” siger rutechef Morten Malmros. “Nu er der så behov for en tredje afgang.”



Aftalen med Cimber Air betyder, at SAS selv kan bestemme, hvor en minirute startes og flyves af Cimber Air. For så senere selv at lade SAS overtage, når trafikken et stor nok.



Til gengæld kommer Cimber Air i kontraktperioden så til at flyve på andre forsøgsruter rundt om i Europa. Alt i alt et udviklingsprojekt med succes.


Skrevet af