Spanair har været en dyr fornøjelse for SAS, der får et tab på 2,2 milliarder svenske kr. på salget til en spansk investorgruppe koncentreret omkring Catalonien. I alt kostede Spanair sidste år SAS 4,9 milliarder svenske kroner. Prisen for Spanair blev 1 euro.
SAS oplyste i december, at man var i gang med at afhænde Spanair til catalanerne, herunder Barcelonas turistråd. SAS beholder 19,9 % af Spanair, oplyser SAS, som skal være strategisk rådgiver for de nye ejere for at styrke Spanairs position i Barcelona-regionen.
Også i weekenden meddelte SAS, at man har modtaget betalingen for sine 47,2 % af aktierne i AirBaltic, som er købt af ledelsen i det lettiske flyselskab. Dermed ejes selskabet nu af den lettiske stat og direktionen.
I øvrigt blev 2008 et godt år for AirBaltic med en passagerfremgang på 29 %. Passagertallet steg til ca. 2,6 mio. i forhold til 2007. Selv i december sidste år, hvor finanskrisen kradsede mange steder, havde AirBaltic 26 % flere rejsende end i julemåneden året før.
”Vores rekordstore passagertal i 2008 var et resultat af øget aktivitet. Vi åbnede nye ruter, f.eks. mellem Billund og Letland, og fløj mere. I december 2008 gennemførte vi næsten 30 % flere flyvninger end i december 2007,” siger Jan Nielsen, salgschef i Danmark for AirBaltic.
SAS var i øvrigt fødselshjælper for AirBaltic i 1995. Men selv om SAS nu er ude af ejerkredsen, fortsætter AirBaltic sit kommercielle samarbejde om bl.a. EuroBonus points med SAS på ruterne mellem Skandinavien og Riga.
AirBaltic har ca. 50 destinationer – fortrinsvis i Europa, men også i Centralasien og Mellemøsten.
Selskabet har tre daglige afgange fra København til Riga i Letland og to daglige fra København til Vilnius i Litauen. Der er også en ugentlig afgang fra København til den russiske enklave Kaliningrad. Siden 2008 har selskabet fløjet tre gange om ugen mellem Billund og Riga.