Svært for SAS at finde erstatning

Der skal en stærk kikkert og gode forbindelse til at finde kvalificeret afløsning for 25 Q 400 fly til SAS rutenet, hvor de korte regionalruter nærmest er født til denne flytype. Dash 8 Q 400 er et miljørigtigt fly. Det er brændstofbesparende, og det har den rigtige størrelse med 72 pladser om bord. Hvis det altså var pålideligt!



Nærmeste afløser kunne være en kombination af jetfly som CRJ, der i øvrigt også er fra Bombardier og blandt bruges i stor udstrækning af Cimber Air, hvor tre fly er i drift for SAS på en halv snes regionale ruter. Måske fabrikken kunne tænke sig at hjælpe ?



Typisk har Horizon Air i USA 33 Q 400, som flyver i bedste velgående, men også 20 CRJ fly. Alt sammen til regionale ruter.



ATR turboprop er et ideelt fly til SAS, men der er mangel på dem. De har netop bebudet en ny efterspurgt serie ATR 72 600 til tæt på 100 passagerer, men den kommer tidligst om tre år.



Boeing har et mindre fly, som Boeing 717 til omkring 100 passagerer. Det kunne være en løsning, men det er et jetfly som CRJ.



Endelig er der hist og her mulighed for at lease et antal Fokker 50 og Fokker 100 fly. Ideelle til ruterne, men bestemt ikke et fly til fremtiden. Dyr i drift og ikke miljørigtig for at sige det pænt, både hvad støj og CO 2 udstødning angår.



Og så kan vi da lige erindre om, at der blev solgt 20 Q 400 i sidste uge. 10 til australske Qantas med yderligere 20 i option, og 10 til et leasingselskab.

-ejv


Skrevet af