Swiss samler tropperne i København

Flyselskabet Swiss lukker sit kontor i Stockholm og samler fra 1. september hele styrken i København med den danske Country Sales Manager Pia Lind som Area Manager for Skandinavien. Swiss lukkede for et halvt år siden kontoret i Oslo, som selskabet heller ikke betjener.



Swiss flyver to gange om dagen fra sin hovedlufthavn Zürich til Stockholm og tre gange til København – en fjerde afgang kommer måske til efteråret.



Ved at oprette fælles skandinavisk hovedkvarter i København vælger Swiss samme model som British Airways, der også er ved at opbygge et skandinavisk hovedkvarter i København.



Swiss’ kontor i Stockholm har knap en halv snes ansatte, tre-fire af disse forventes at flytte til København – Pia Lind siger til Take Off, at Swiss dermed skal have yderligere fem ansatte i København. I dag har Swiss 12 ansatte i København, heraf halvdelen i CPH Terminal 2 som også er salgskontor og serviceskranke.



”Med en kombination af gode medarbejdere hos Swiss i Danmark og stor opbakning fra rejsebureauerne, ikke mindst til vore langruter, går det godt for os. Vi tjener penge i Danmark og har en meget høj belægningsprocent til Zürich,” siger Pia Lind.



Det har til gengæld knebet med udnyttelsesgraden fra alpelandet til Stockholm, bl.a. pga. længere flyvetid. Stockholm har netop mistet sit morgenfly og har nu to daglige Swiss-afgange; Pia Lind håber, at Swiss Danmark får sin fjerde forbindelse til efteråret. Swiss’ ” load seat factor” nærmer sig 80% på København – Zürich og håber derfor at kunne indsætte større fly fra vinterfartplanen.



HVER TREDJE CPH-PASSAGERER FRA SYDSVERIGE

”Der er en stor udvikling i København og Malmø, en tredjedel af vore passagerer kommer fra Malmø og resten af Sydsverige. Men en fjerde afgang vil afhænge af konkurrencen, dels i dag fra SAS, dels fordi Maersk Air vil åbne to afgange på hverdage fra CPH til Zürich. Det vil være en fuldstændig overkapacitet, men måske kan vi finde ud af noget codeshare med Maersk Air,” siger Pia Lind, som stadig arbejder på at få en direkte rute fra Billund til Zürich.



”Den manglende rute er mit smertensbarn,” siger Pia Lind, der 1. juni fejrede 25 års jubilæum; fra Swiss’ forgænger, Swissair, og til Swiss.



BUSINESS CLASS BLEV 10.000 KR. BILLIGERE

70% af Swiss’ CPH-passagerer fortsætter med flyselskabet fra Zürich.

”Primært long haul går godt. Vores Top 10-liste med afgang fra København og videre på Swiss’ rutenet omfatter Bangkok, Malabo i Ækvatorial Guinea – hertil er der bl.a. megen sømandstrafik og rådgivende ingeniører, vi sælger godt på Johannesburg, Bombay, Cairo, men også Miami og Los Angeles er på Top 10-listen med afrejse fra Københavns Lufthavn,” siger Pia Lind og tilføjer, at Swiss bl.a. også er stærke på Mellemøsten, Afrika og Fjernøsten.



70% af Swiss’ billetter fra Danmark sælges via rejsebureauerne. Disse har for nylig fået at vide, at Swiss på sin nye business class har introduceret ”lie-flat beds.” Langruteflåden er ved at blive udskiftet fra MD 11 til selskabets nye flagskib, fabriksnye Airbus 340. Swiss har dog stadig Første Klasse, men efterspørgslen er ikke stor – på Airbus 340 er der kun otte Første Klasses-stole mod 12 på MD 11.



Swiss har også netop introduceret stærkt reducerede priser på sin business class, op til 10.000 kroner billigere er billetterne på en række destinationer.



I hele 2003 havde Swiss Danmark konstant stigning i yield (gennemsnitspris pr. sæde) og trenden fortsætter i 2004. Således havde Swiss i april en stigning på 11% i forhold til samme måned sidste år.



HB

Skrevet af