Fredagsklummen – Når overvægt bliver til overvægt

Af Ejvind Olesen



NÅR MAN netop har overværet, og selv været en del af, en incheckningskø til et lavprisselskab i godt halvanden time for et fly til København, ved man lidt mere om, hvad overvægt betyder.



På trods af, at der var tre til at checke in ved skrankerne i Barcelona, gik det dræbende langsomt med køen. Nysgerrigt måtte jeg frem og se, hvad der foregik. Det var en eneste, lang og sej kamp om et kilo her og et kilo der.



Så en familie med tre børn og en barnevogn. Så en passager, som havde to kilo for meget i sin kuffert, men kun en meget let håndbagage og ville konvertere de to kilo til den manglende kvote på fem kilo i håndbagagen. “Hvis det alligevel kun er et spørgsmål om flyets vægt, kan det vel ikke være forkert ?” spurgte èn.



Herefter begyndte køens passagerer at handle med hinanden. “Hvis vi nu checker ind sammen, har vi ikke for meget. ” “Hvor meget har du, jeg har kun lidt i min håndbagage. Jeg tager noget ud af kufferten og lægger over hos dig, eller jeg tager det med i en plastpose op i flyet.”



“Jeg har 23 kilo i kufferten, og to kilo i håndbagagen, så skal de ikke komme og kræver ekstra penge af mig.”



Køen bugtede sig langt i de lavloftede lokaler og snoede sig efterhånden ind i en kø til et helt andet selskab.



HVIS MAN kun har betalt 500 kr. for en returbillet til Barcelona, kan jeg da godt forstå, at en familie stejler, år de får en ekstra regning på 75 kr. pr. kilo overvægt. Modsat må jeg sige, at det præcis lige er dem, der skal have lov til at betale.



På et eller andet tidspunkt må det også gå op for folk, hvad det egentligt koster at bringe et stort fly fra a til b, men i sandhedens interesse skal siges, at lavprisselskaberne sandelig gør deres til, at passagererne skal tro at foræringspriserne er den virkelig sandhede. Og vil vare evigt. Det gør de ikke.



Til gengæld mener jeg, at den, der har betalt 2.000 kr. eller mere for dem samme billet, ikke skal steges for to kilo overvægt. Sådan noget må kunne klares i vores moderne, teknologiske samfund.



RUTESELSKABERNE HAR også en rem af huden. Jeg har overværet, at en businesspassager med Spanair i Barcelona, blev frataget sin håndbagage, fordi den vejede syv kilo. Og tvunget til at sende den med den øvrige bagage. Øverste grænse hos moderselskabet SAS er otte kilo. Det var ikke smart.



Jeg har for en måned siden set to passagerer i København hos Norwegian bliver frataget håndbagage, som vejede for meget, og blive tvunget til at sende rulletaskerne med flyet – med det resultat, at de ikke nåede frem til Oslo sammen med passagererne, som måtte ud og købe tøj til aftenens gallaarrangement. – Den risiko er der jo desværre altid, når bagagen skal ind over transportbåndet.



Nu går så British Airways den stik modsatte vej og tillader helt andre vægtgrænser. Op til 23 kilo -i kabinen – hvis man vel at mærke selv lægger det op i nettet – så stewardessen i hvert fald ikke få rygskader. Det kunne godt blive et mareridt. Vi kender det fra overstoppede, amerikanske indenrigsfly.



MEN, DET SKER for at få folk hurtigere gennem lufthavnen og for at undgå scener, som den i lørdags i Barcelona. Samtidig går man over til at regne den sendte bagage i antal tilladte stk., i stedet for den maksimale vægt på 20 kilo. Alt efter, hvor man skal flyve hen.



En spændende overgang til noget, som var engang. Men er det rigtigt? Skulle vi ikke tilpasse bagagen efter billetprisen ?



Er British Airways nye ide med bagage på fly den rigtige. Hvad mener du. Stem i quick poll.

Skrevet af