Stor konference om kinesisk turisme

Konferencen, der bl.a. henvender sig til den danske incomingbranche samt flyselskaber med betjening af Kina, sætter også fokus på dansk-kinesisk forretningsudvikling, strategier for turisterhvervet samt samarbejde om højere uddannelser.



Blandt talerne på de tre konference-dage er Danmarks tidligere ambassadør i Kina, den nuværende kinesiske ambassadør i Danmark, direktører fra Visit Denmark, Wonderful Copenhagen og Clarion Hotel Copenhagen samt Vice President for Revenue Management i SAS Intercontinental, Michael Stenaae,



Det har tidligere været fremme, at København ikke gør nok for kinesiske turister. Der er ifølge WoCo et potentiale på 120.000 overnatninger om året.



Kinesiske turister kan lide København, men savner bedre skiltning, længere åbningstider og undrer sig over, hvor H.C. Andersen er henne.



Det viste en undersøgelse fra Wonderful Copenhagen bygget på ca. 400 kinesiske turisters oplevelse af København. Siden 1. september sidste år har kinesere kunnet rejse til Europa på almindeligt turistvisum – før var det kun faglige studieture.



Det anslås, at København i år har ca. 60.000 kinesiske hotelovernatninger – med kinesernes døgnforbrug på 2.000 kroner giver det en omsætning på 120 mio. kr. WoCo vurderer, at København indenfor fem år næsten kan fordoble omsætningen fra det kinesiske marked.



I analysen giver de kinesiske turister ros og ris (!).

København er afslappet, sikker og ren, borgerne hjælpsomme og venlige – men kineserne er skuffede over at kigge forgæves efter H.C. Andersen.

Kinesiske børn læser H.C. And i skolen – han er ofte synonym med Danmark. Kineserne undrer sig over det ikke er muligt at besøge husene i Nyhavn, hvor digteren boede, at der ikke er gjort mere ud af hans grav og de er skuffede over manglende information på kinesisk om Den lille Havfrue, H.C. og selve statuen.



Netop manglende information på kinesisk er et generelt klagepunkt, f.eks. ved museer, restauranter og hoteller.



En af kinesernes foretrukne ferieaktiviteter er shopping. Men ofte bliver pengene i lommerne pga. korte åbningstider – kinesiske turister er tit på sightseeing til kl. 17.

Skrevet af