SAS takker nej til Finnair

SAS’ koncernchef Jørgen Lindegaard har opgivet tanken om en fusion med Finnair. Mens han sidste år sagde til en finsk erhvervsavis: ”Jeg kan ikke komme på en bedre kombination end den mellem SAS og Finnair,” kom der på et møde i aftes i København nye signaler:



”Finnair ville passe fint til SAS, men vi har ikke brug for dem – og de har ikke brug for os. Hvad status så er om fem år, kan ingen vide. SAS har i dag et stærkt finsk produkt gennem vort finske flyselskab Blue 1. I dag gælder det ikke om at have et netværk for netværkets skyld, men om flyselskabets produkt,” sagde Jørgen Lindegaard på mødet.



Med i panelet var også de adm. direktører for hhv. Estonian Air, Børge Thornbech, og AirBaltic, Bertolt Flick – begge selskaber har SAS som medejer.

Børge Thornbech sagde, at Finnair er Estonians største konkurrent, mens Bertolt Flick så Finnair på linie med bl.a. Aeroflot, Austrian, Lufthansa, British Airways, KLM, Easyjet og Ryanair.



Estonians hovedlufthavn er Estlands hovedstad, Tallinn, mens lettiske AirBaltic er aktiv i såvel Letlands hovedstad, Riga, samt Litauens, Vilnius.

Flere selskaber bejler i øvrigt ihærdigt til statsejede Lithuania Airlines, som står foran privatisering. SAS og dets partnere menes ikke at sidde på den grønne gren i denne sag. En mulig køber til Lithuania Airlines kan være islandske Fons Eignarhaldsfelag, selskabet bag Iceland Express som i marts købte Sterling.



Jørgen Lindegaard: ”Bullshit”

SAS’ har mange gange betegnet bl.a. Baltikum som en del af sit ”hjemmemarked.”

I aftes gentog Jørgen Lindegaard SAS’ overvejelser om at importere billige baltiske flybesætninger til Skandinavien – de tre baltiske er med i EU; dette kan blive aktuelt som følge af bl.a. forøgede lavprisudfordringer fra ikke-skandinaviske lavprisselskaber.



Jørgen Lindegaard afviste et baltisk SAS pga. ”for store kulturelle og historiske forskelle” mellem de tre baltiske lande, men det udelukker ikke samarbejde indenfor bl.a. flyvedligehold og marketing, sagde han.



Om lavpris i Skandinavien sagde Lindegaard, at SAS er ved at have styr på konkurrencen fra de skandinaviske lavprisselskaber. ”Når priserne på de ruter, vi konkurrerer på, er over 30%, taber vi markedsandele, når de er under cirka 25%, vinder vi markedsandele,” sagde han.



Og om ordet ”samarbejde”, sagde Lindegaard, at Sterling bruger ordet i forbindelse med dets samarbejde med bl.a. lavprisselskaber som Norwegian, Flynordic osv.

Han mindede om, at SAS har egentligt netværkssamarbejde med flyselskaber i bl.a. Star Alliancen og derfor var SAS og partners produkter dyrere og så sandelig ikke samme produkt som Sterling & Co’s, hvorefter han – på det engelsksprogede møde – betegnede Sterlings udsagn som ”bullshit.”



Jørgen Lindegaard bebudede også en europæisk strategi for SAS inden sommerferien, at SAS ikke vil flyve i f.eks. Sterlings kølvand og åbne på Florida – og om afgiftsballaden i Københavns Lufthavn, at lufthavnen må vælge om den vil satse på punkt-til-punkt trafik for at tækkes lavprisselskaberne eller også satse på bl.a. SAS’ transferpassagerer.



HB

Skrevet af