Fredagsklummen – Svenske lufthavne truer Københavns position

Af Ejvind Olesen



“Stockholm, The Capital of Scandinavia”. Det er ikke nogen spøg. Det slogan bruges stadig ved flere lejligheder, bl. a. af Arlanda Lufthavn under messer for lufthavne, som i øvrigt i år skal afvikles i “Skandinaviens hovedstad”.



Mig bekendt består Skandinavien af tre lande med tre hovedstæder. Når man taler SAS skal man imidlertid ikke være i tvivl om, at de fleste svenskere, passagerer, journalister, og såmænd også SAS- ansatte, hellere end gerne ser flere og flere ruter udgår fra Sverige. Om ikke fra Stockholm så i hvert fald fra andre svenske lufthavne, som eksempelvis Gøteborg.



TENDENSEN ER klar. I snart lang tid er SAS transfertrafik faldet i Københavns Lufthavn i Kastrup. På de seneste er der også kommet flere langruter til Sverige. Nu starter Stockholm – Bejing og til efteråret Stockholm- Bangkok. Striben af direkte europæiske ruter vokser for hver gang, vi skifter fartplan.



Derfor var det naturligt at spørge den ny koncernchef i SAS, Mats Jansson, ved pressemødet forleden “om Københavns stadig er SAS` vigtigste hub ?”. Det svar jeg fik, kendte jeg naturligvis godt. For det var en tro kopi af Jørgen Lindegaards på det samme spørgsmål. Nemlig et ja med den tilføjelse “at når der er trafikunderlag nok, skal vi naturligvis flyve direkte, for det vil vore svenske passagerer foretrække”,



Det var der altså ikke noget nyt i, bortset fra at trafikken for tiden boomer i Sverige, især i Stockholm.området, som oven i købet er truet af et meget aggressivt Finnair på den anden side af Skærgården. Derfor føler SAS sig også lidt presset til at få endnu mere gang i trafikken i Arlanda, og det kommer primært til at gå ud over Kastrup, sekundært Oslo.



HERTIL KOMMR, at de udenlandske flyselskaber flokkes som bier om honning, for at flyve direkte fra svenske lufthavne. Så snart de ser, at SAS tør, så tør de også. Og nogle af dem endda før. Thai for eksempel, Austrian, KLM og mange flere.



Lyspunktet for København i den forbindelse er, at en stor del af Sydsverige i dag rejser med fly fra København. Og dybest nok føler sig mere hjemme her end i Arlanda. Samtidig vokser København med lavprisruter, og nye selskaber, som vil prøve lykken. Og et dansk SAS, som kæmper på bedste vis. Men hvor længe ?



DET KAN da også godt være, at Stockholm en dag virkelig bliver Skandinaviens hovedstad. Da vil mange svenskeres inderste drøm, være gået i opfyldelse.



Tror du på, at SAS vil bevare København som vigtigste lufthavn i Skandinavien ?

Skrevet af