Verdens 10 mest skræmmende landingsbaner



Det er magasinet Travel and Leisure som har lavet listen. På TurenGaarTil.dk’s hjemmeside er der videooptagelser af landene fly fra de fleste lufthavne på listen.



1. Paro Airport, Bhutan

Kun otte piloter har tilladelse til at lande her, hvor det kræver sit at navigere et fly ned i den smalle dal, omgivet af Himalayas næsten fem kilometer høje bjerge.



2. Princess Juliana International Airport, St. Maarten

På den caribiske ø St. Maarten kommer de store fly ekstremt lavt ind over Maho-stranden for at få mest muligt ud af den kun 2.180 meter lange landingsbane.



3. Gibraltar Airport, Gibraltar

Så snart hjulene rammer asfalten, gælder det om at bremse – for der er kun ca. 1.800 meters landingsbane.



4. Barra Airport, Barra, Skotland

På Barra, en lille ø i det ydre Hebrider, lander særligt udstyrede Twin Otter-propelfly på det hårde sand.



5. Toncontín Airport, Tegucigalpa, Honduras

Fly større end Boeing 757 kan ikke lande i Toncontín-lufthavnen, hvor landingsbanen kun er 1.900 meter i lufthavnen i den skålformede dal.



6. John F. Kennedy, New York, USA

Skal flyene lande på JFK’s bane 13L skal de følge Canarsie Approach, en krævende luftvej, hvor piloterne bl.a. skal holde sig klar af fly fra byens to andre lufthavne, La Guardia og Newark – og for enden af landingsbanen venter Jamaica-bugtens vande.



7. Madeira Airport, Funchal, Madeira

Godt nok blev landingsbanen forlænget i år 2000, så der nu er 2.750 meter. Og skal der landes på bane 5, skal flyet lavt henover højdedrag og så i sidste minut krænge hårdt til højre for at komme i linje med landingsbanen.



8. Juancho E. Yrausquin Airport, Saba, De Hollandske Antiller

Med under 400 meter landingsbane, er der ikke plads til fejl. Samtidig er der ofte heftige kastevinde, som stiller store krav til piloterne.



9. Reagan National Airport, Washington D.C., USA

Det er en udfordring at navigere ved Washington D.C. – for det er strengt forbudt at overflyve f.eks. Kongressen, Det Hvide Hus, Pentagon og CIA’s hovedkvarter. Derfor skal piloterne på vej mod Reagan National-lufthavnen følge en smal strimmel luft, den såkaldte River Visual, inden et skarpt sving for at ramme lufthavnen.

(billedet viser et fly i lav højde bag Lincoln-monumentet)



10. Matekane Flyveplads, Lesotho

I Matekane lander primært nødhjælpsorganisationer på en 400 meter lang bane på kanten af en stejl kløft.

Og det er så godt som umuligt at lette på de 400 meter. I stedet må piloterne dumpe flyet ud over den 600 meter dybe kløft, til de har luft under vingerne.


Skrevet af