Besætningen på et Eurowingsfly i Newark-lufthavnen reagerede hurtigt, da en 14-årig dreng fortalte, at han ikke skulle til Tyskland, men Sverige. Pressefoto: Eurowings.

Flyselskab sendte barn med forkert fly

En 14-årig dreng, der skulle rejse alene fra USA til Stockholm, blev ved en menneskelig fejl i Newark-lufthavnen ved New York sat på et forkert fly – til Tyskland.

Havde 14-årige Anton Berg ikke selv reageret, var han formentlig i weekenden fløjet fra New York til Düsseldorf – og ikke til Stockholm.

Den amerikanske dreng skulle flyve med United Airlines fra først Raleigh i North Carolina til Newark-lufthavnen ved New York og derfra med SAS flight SK 904 til Stockholm for at besøge sine bedsteforældre.

Han rejste som uledsaget barn, en såkaldt UM’er (Unaccompanied Minor) – hans forældre havde betalt 150 dollars til United for UM’er service, så han i Newark blev hentet ved flyet og fulgt til gaten med SAS-flyet til Stockholm.

En ansat fra Uniteds handlingpersonale i Newark-lufthavnen hentede drengen ved gaten, da han ankom fra Raleigh – men en muligvis anden United-ansat afleverede ham i gaten ved siden af SAS-flyet. I den “forkerte” gate holdt Eurowings flight EW 1113 til Düsseldorf. Gatepersonalet var heller ikke opmærksomt, og læste åbenbart ikke drengens papirer – men fulgte ham bare ombord på Eurowings-flyet, som han havde fået et boardingkort til; i stedet for at opdage fejlen og gå med drengen til nabogaten, hvor SAS-flyet holdt.

Flyet vendte tilbage til gaten
Anton Berg (chokoladen staves Anthon Berg, red) begyndte åbenbart at ane uråd ombord på Eurowings-flyet – måske da han hørte kabinebesætningens briefing om turen til Düsseldorf…

Han sendte en SMS til sin mor om, at han vist var på det forkerte fly. Hun begyndte straks at tweete til United og SAS – samt prøvede at ringe til Uniteds kundeservice.

Men Anton Berg fik også fortalt, at han vist var i det forkerte fly til kabinebesætningen på Euwowings-flyet, hvorefter kaptajnen bad om at returnere til gaten i Newark.

Han blev han modtaget af lufthavnspersonale, da fik ham ombooket til SAS-flyet fra Newark til Københavns Lufthavn, der afgik senere samme dag. Efter landing i København kom han videre med et SAS-fly til Stockholm, hvortil han ankom syv timer efter han oprindeligt skulle være landet.

United undskylder
”Sikkerhed og at vores passagerer har det godt er vores første prioritet – og vi har gentagne gange været i kontakt med den unge mands familie for at bekræfte, at han har det godt samt at vi undskylder for det skete. Vores personale i Newark sørgede for, at han blev ombooket (til SAS-flyet til København, red) og kom godt ombord på dette,” siger en talsmand fra United til avisen USA Today.

Relaterede artikler:

10-årig blev sat på forkert fly

United Airlines klar med ny bemaling

En million amerikanske passagerer i Københavns Lufthavn