Kommentaren

Alt for mange rejsebureauer overskrider ifølge en opgørelse markedsføringsreglerne og fortæller ikke kunden den reelle pris for den rejse, som er til salg.



Ca. hvert tredje af DRFs 135 medlemmer overholder ikke lovgivningen. Det vil reelt sige, at de markedsfører sig på bekostning af kolleger, der lever op til både ånd og bogstav i lovgivningen.



Nu tager DRF selv affære, Det skal være en blåstempling at være medlem. Kunderne skal kunne føle sig trygge på kvaliteten, når DRF lægger navn til.



Ganske som lurmærket garanterer smør – og har gjort det i over hundrede år.



Andre brancheforeninger har undervejs været i samme situation. For nogle år siden da selskabstømmerne florerede i underskoven af det danske erhvervsliv var både revisorernes of advokaternes organisationer meget længe om at rykke ud og drage konsekvenser.



Da en enkelt ejendomsmægler for et års tid siden ikke kunne holde den etiske balance omkring projektsalg, var ejendomsmæglernes forening hurtig til at trække i nødbremsen, inden en hel stand kom til at lide under enkelte, der ikke kunne overholde etikken.



Og derfor er det ganske enkelt nødvendigt, at der tages fat på de brodne kar, der er ganske mange, i rejsebranchen. Ellers mister den troværdighed. Og det gør DRF også.



Så kan hver især have sin mening om dansk lovgivning for markedsføring og forbrugerombudsmand og alt muligt andet.



Men det kan ikke rokke ved, at lov er lov og lov skal holdes.


Skrevet af