Fredagsklummen: Cowboybukser eller flybillet til Rom



Af Ejvind Olesen



NATURLIGVIS måtte det komme. Det, at nogen begyndte at tale om flybillettens pris i et marked i tilbagegang, og selskaber som giver de stigende oliepriser skylden for alt ondt.



Problematikken var fremme på ugens debatmøde i Middelfart om luftfartens fremtid i Skandinavien, og det fortsatte åbenbart efter Københavns Lufthavns pressemøde dagen efter.



Adm. direktør Jørgen Nielsen, Cimber Air, havde det første indlæg i Middelfart, og han lagde op til noget, som af en eller anden grund fortabte sig i dystre udsigter og oliepriser i løbet af dagen. Men meningen var god nok.



Jørgen Nielsen spurgte blandt andet: “Er det en god ide, at folk har valget mellem at købe et par cowboybukser eller en billet til Rom?”



Underforstået, at prisen er den samme. Hvordan skal man så kunne tale om krise i luftfarten ?



I GÅR SAGDE lufthavnschefen i Københavns Lufthavn, Brian Petersen til Børsen: “Svaret på flyselskabernes problemer er meget enkelt priskrig. Det er den eneste grund til, at selskaberne ikke kan tjene penge. Løsningen er meget simpel: Sæt priserne op på flybilletter. “



Svaret kom prompte fra adm. direktør John Dueholm fra SAS Airlines, som også er vicekoncernchef: “Det er en meget forenklet opfattelse af virksomheden”.



Dueholm mener, at høje brændstofudgifter og massiv overkapacitet presser indtjeningen. Og så mener han naturligvis også, at Brian Petersen skal ned med sine afgifter i Københavns Lufthavn.



IINTET ER sort eller hvidt. Men, det er altså rigtigt, at den ene lavprisbølge efter den anden suger respekten for økonomien ud. Hvis man har råd til at sende folk til Rom for det et par cowboybukser koster, hvorfor beklager de ansvarlige sig så?



Nu er sagen den, at det er der faktisk heller ingen, der har råd til. Det koster med et fyldt charterfly i dagens priser omkring et par tusinde kroner at flyve retur fra Danmark til Rom. Det koster betydeligt mere for et ruteselskab, som i reglen ikke har fuld belægning og meget dyrere udgifter. Derfor er det ikke den reelle pris.



I den forbindelse er det lige meget, hvor få pladser der faktisk er til rådighed. Det er den pris, der sidder i folks bevidsthed. Og så klager de samme passagerer oven i købet over den mad de får, eller den de ikke får, eller at det koster for meget om bord. Brokkerier som flyselskaberne, primært lavprisselskaber, er med til selv at skabe.



Hvorfor slæbe folk til Rom for 490 kr. når det koster mere end det dobbelte? Lad gå som lidt lokkemad, men ikke så markant, at folk tror, det er prisen.



Hvad mener du? Er det de billige billetter, der truer flyselskabernes eksistens? Stem i Quick Poll.

Skrevet af