I går kunne Take Off med Green/Børsen som kilde fortælle, at tre ud af fire danskere gerne ville betale ekstra for en flybillet, hvis rejsen i så fald bidrog lidt mindre til CO2-udslip. SAS benyttede anledning til at glæde sig over, at man med selskabets kommende produkt, hvor prisen vil blive lidt højere og CO2-udslippet tilsvarende lidt mindre, har ramt danskernes holdning. Mens konkurrenten, Sterling, mere jordnært tvivlede på, at kunderne ville betale mere trods indbygget miljøvenlighed.
Nu findes der efter sigende tre former for løgn: almindelig løgn, forbandet løgn og statistik.
Og meningsmålinger hører ofte hjemme i den sidste kategori.
For når en venlig stemme fra Greens analyseinstitut spørger en tilfældig hr. Jensen i telefonen, om han ville være parat til for at bidrage til klodens frelse at lægge 100 kroner oven i sin billetpris på weekendtur til London, er svaret selvfølgelig ja.
Hvem ville dog sige nej?
Meningsmålinger lider under, at nogle besvarer ud fra dårlig hukommelse eller en god vilje, der ikke holder i realiteternes kolde verden.
Fløjpartierne – især de nationalistiske – er meget ofte stærkt undervurderet i meningsmålingerne.
Blandt andet for de franskmænd der ikke vil være bekendt at stemme Le Pen og tyskerne ikke på NPD eller Republikanerne. Men valgresultatet er hyppigt bedre.
Spørger du danskerne, hvor mange som stemte ved det seneste valg til Europaparlamentet vil 80 pct. svare ja, selv om stemmeprocenten reelt var 50!
Og Landbruget oplevede også, at danskerne nærmest stod i kø for at købe økologiske varer, da de dukkede op i forretningerne for 10-15 år siden. Realiteten viste noget andet. Det er først nu – en halv generation efter – at danske forbrugere kaster sig over økologiske produkter med blot en rimelig entusiasme. Eller hvad med burhøns, som danskerne er indædt imod, men hvis æg de rask væk køber i supermarkedet i stort tal.
Sådan er det nok også med den frivillige CO2-afgift.
Størstedelen af forbrugerne vil fortsat fokusere på den laveste pris, selv om de i undersøgelser siger noget andet – og vel at mærke tror på, når de siger det. Her har Sterling nok mere ret end SAS. Idealisme siger vi altid noget pænt om, når vi bliver spurgt – og overlader det til at andre at praktisere det.
Til gengæld er der alt mulig grund til at glæde sig over, at danskerne har forstået budskabet om CO2 – også selv om de skulle smyge sig uden om konsekvenserne.
For flybranchen må skaffe sig en offensiv CO2-politik. Gerne styret af forbrugernes ønske og forståelse for alvoren. Og gerne uden at politikerne skal blande sig for meget.
Tagget med: SAS

STANDBY.DK Nyt om rejser

