Hver gang Sverige synes parat til at ville sælge SAS, og Danmark måske er parat, har Norge meldt ud, at man ikke er interesseret. Sverige har 21,4 procent. Norge og Danmark hver 14,3 procent.
Op til weekenden sagde den norske erhvervsminister Sylvia Brustad (foto) til telegrambureauet NTB: “Vi er bekendt med, at SAS vurdere forskellige løsningsmodeller, det vil sige, om det er en fordel at få nye ejere.
Hvis ikke vilkårene for flybranchen ændres væsentligt, må SAS være forberedt på omstillinger.”
Det er den hidtil mildeste reaktion fra Norge. Fra Sverige ønsker både erhvervsliv og sandsynligvis også regeringen et salg eller drastisk omlægning.
Fra Danmark er der foreløbigt kun kommet en kortfattet meddelelse fra finansminister Lars Løkke Rasmussen (V) om at han er bekendt med forhandlingerne. Formentlig er hele venstresiden i Folketinget imod, fordi de med rette kan forvente, at der forsvinder endog mange arbejdspladser fra Danmark.
I Sverige siger flykonsulent Anders Lidman til Dagens Industri: “Det er industrielt rigtigt og rimeligt, og det burde være sket for længe siden. Det er et overlevelsesspørgsmål for SAS. Det er ansvarsløst at fortsætte alene. Det her kan give Arlanda Lufthavn en ny rolle og hele alliancen nyt selskab. “
Andre svenske analytikere taler om et slankere SAS og mere trimmet selskab. En ny ejer vil ikke kunne leve med de overenskomster og strejker, som præger dagligdagen i SAS.
Hertil skal dog lige bemærkes, at også Lufthansa har haft en del strejker i den senere tid, men konflikterne er hurtigt blevet løst.
-ejv