
Finnairs administrerende direktør, Jukka Hienonen, spår, at den skandinaviske flytrafik efter vinteren vil indeholde færre ruter, men til gengæld se sundere ud for de tilbageværende flyselskaber.
”Vi har samme problem i Skandinavien som i resten af Europa: overkapacitet. Nu er noget af kapaciteten godt nok forsvundet med Sterlings konkurs, men der er stadig for meget på det skandinaviske marked,” siger Jukka Hienonen til RB-Børsen.
”Derfor tror jeg, at vi vil se flere konsolideringer i Skandinavien samtidig med en lavere kapacitet. Der er mange små spillere på banen, der kunne gå sammen. Og jeg troede egentlig også, at SAS lå i forhandlinger med nogen tidligere på efteråret,” siger han.
Samlet på den europæiske flyhimmel vurderer Finnair-direktøren, at der er en overkapacitet på 15 pct., og at noget af den kapacitet bliver nødt til at forsvinde. I Skandinavien er konkurrencen utrolig intens, og ifølge Jukka Hienonen vil fremtiden indebære “survival of the fittest”.
Derfor vil den skandinaviske flytrafik efter vinteren se en del anderledes ud den gør nu.
”Vi vil se færre spillere, færre ruter og lavere kapacitet. Forhåbentlig vil markedet også se sundere ud for alle de selskaber, der er tilbage, påpeger Jukka Hienonen.
Om SAS er en af de stærke spillere, der står tilbage efter årsskiftet, vil han ikke spå om. Men i forhold til Finnairs konkurrencedygtighed på det skandinaviske marked, er Jukka Hienonen fint tilfreds med SAS’ nuværende position.
”Vi kan godt lide SAS, som det er nu. Hvis selskabet blev opkøbt af Lufthansa, ville det blive sværere for os. Især hvis de valgte at modernisere flåden,” forklarer han.
Jukka Hienonen ser ikke større efterspørgsel på det skandinaviske marked i fremtiden, da markedet allerede er modent, og derfor formentlig ikke vil vokse særlig meget. Alligevel vil Finnair satse på selv at udvide på det skandinaviske marked.
”Vi vil gerne tage markedsandele i Skandinavien. Vi er allerede stærke i Sverige og Norge på grund af vores flyvninger til Asien. Vi er virkelig en torn i øjet på SAS på det skandinaviske marked, siger han.
Inden for de seneste tre år har Finnair fordoblet sine forretninger i Norge og Sverige, fordi det finske flyselskab strategisk har valgt at satse hårdhændet på Asien. Derfor scorer Finnair flere skandinaviske flyvninger, da en større del af passagererne skal mellemlande i Helsinki, inden turen går til østen.
”Og vi vil selvfølgelig også prøve at tage markedsandele i Danmark. For hele Skandinavien er vores hjemmemarked, fastslår Jukka Hienonen.

STANDBY.DK Nyt om rejser

