SAS har rod med afgifterne

Mens de svenske SAS-kunder kan nøjes med at betale godt 40 kr. (50 svenske kr.) i såkaldt salgstillæg, skal de danske kunder af med 75 kr. for den samme ydelse.



Når flyselskabet opkræver et salgstillæg oven i prisen for selve flybilletten og skatterne, er det nationaliteten, som afgør beløbet.



Således kan en irsk kunde nøjes med at betale to euro – ca. 15 kr. – i salgstillæg for en almindelig returrejse med SAS’ lavpriskoncept Snowflake mellem København og Nice.



Den danske og den tyske kunde skal af med henholdsvis 75 kr. og 10 euro – 74,5 kr. – for den samme ydelse, på samme dato, tid, afrejsested og destination.



Køber man til gengæld billetten med opgivet amerikansk nationalitet, er der intet salgstillæg lagt på prisen.



SAS forklarer, at baggrunden for de varierende salgstillæg skyldes lokale forhold:



»Det skyldes, at der er lokale konkurrenceforhold, som vi er nødt til at tage højde for. Vi sælger mange billetter via agenter, og derfor er der også på dette område lokal markedsdannelse,« siger Jens Langergaard, pressechef i SAS Danmark til avisen.




Skrevet af