SAS kommer nu med endnu en stor spareplan – der skal fjernes to milliarder svenske kroner fra udgifterne, bl.a. ved at fyre mellem 1.000 og 1.500 ansatte.
Og for at SAS kan nærme sig udgiftniveauet hos sine konkurrenter som bl.a. Norwegian, skal piloter og kabineansatte i SAS gå op til 20 % ned i løn, lyder meldingen.
“Vi skal bruge de mest konkurrencedygtige lønaftaler for kabinepersonalet. I dag er det svenske kabinepersonale billigst, og hvis det stadig er tilfældet efter de kommende forhandlinger, vil det betyde mere svensk personale i flyene,” siger SAS’ kommunikationsdirektør, Claus Sonberg, til business.dk og tilføjer:
”Bestyrelsen traf i går en beslutning om, at vi skal bruge det personale, der er mest optimalt for forretningen. Det betyder f.eks., at svensk kabinepersonale kan bruges fra Stockholm til København og videre fra København ud i Europa. Men nu skal vi forhandle, og hvis det danske personale bliver mere konkurrencedygtigt, kan situationen være en anden.
SAS fremlagde onsdag morgen sit regnskab for årets første halvår. “Jeg vil ikke sige, at det er bedre end ventet, men det er bedre end frygtet,” siger aktieanalytiker i Jyske Bank, Jacob Pedersen.
SAS omsatte i årets første halvår for 23,5 milliarder svenske kroner, 12 % mindre end samme tid i fjor. Og underskuddet før skat steg fra et minus på 1,6 milliarder svenske kroner i de første seks måneder af i fjor til nu næsten 1,8 milliard svenske kroner.
Også passagerer blev der færre af – SAS havde i årets første seks måneder 12,6 millioner gæster på sine fly, et fald på 16 % sammenlignet med i fjor.
I en kommentar siger SAS’ koncernchef, Mats Jansson: “Den globale økonomi var ekstrem svag i årets andet kvartal med fald i ordretilgangen i mange virksomheder. Nedgangen i verdensøkonomien mærkes meget i luftfartsindustrien, hvor mange flyselskaber arbejder med store spareplaner – og mange flyselskaber kæmper for at overleve.
SAS havde i dette års andet kvartal end mere stabil loadfaktor end i årets første kvartal, men vi havde også en svagere indtjening pr. passager (yielden, red).”
Mats Jansson tilskriver den forbedrede loakfaktor med reduktionerne i selskabets kapacitet og Core SAS-strategi. SAS havde i årets andet kvartal et underskud på lige over en milliard svenske kroner.
I forbindelse med introduktionen af Core SAS med mere fokus på forretningsrejsende i februar kom endnu et spareprogram – i alt har SAS nu skåret 4,5 milliarder svenske kroner af sine udgifter.
For at spare yderligere to milliarder svenske kroner vil SAS efter sammenbruddet af forhandlingerne med 39 af fagforeningerne komme med en ny sparerunde, her skal der bl.a. skæres 10-20 % af udgifterne til løn og pension til kabineansatte og piloter samt foretages andre rationaliseringer.

STANDBY.DK Nyt om rejser

