Jura tilsyneladende årsag til SAS strejken

Det kom som en overraskelse for alle, at piloterne i går morges gik så drastisk til værks og nedlage arbejdet i Danmark, mens 50 pludseligt fik det dårligt i den norske vinter og meldte sig syge.



Overraskende fordi modtagelse af oplysningen fra den danske adm. direktør for SAS Airlines, John Dueholm forleden ikke affødte udadvendte kommentarer fra pilotorganisationen. Og her stod nøjagtigt det som piloterne godt vidste, at SAS på et eller andet tidspunkt ville have de sidste brikker på plads ved den såkaldte bolagisering, opsplitning i de tre landes selskaber, som det er sket for al det øvrige personale.



Men der stod også, at det ville ske i respekt for overenskomster og at man ville følge almindelige regler for virksomhedsoverdragelse. Læs: respektere indgåede overenskomster.



Nogle dage forinden havde pilotformand Mogens Holgaard på det direkte spørgsmål sagt til Take Off Weekly: “Det vil vi aldrig acceptere,”. Alligevel var han tavs, da budskabet kom.



Nu viser det sig ifølge Berlingske Business, at det tilsyneladende er nogle juridiske sonderinger, som har bragt kludder i sagen. I følge bladet siger Mogens Holgaard: “SAS havde i første omgang indvilget i at lade senioritetsaftalens rettigheder overføre til de nye nationale ansættelser. Men seks hold advokater har sandsynliggjort, at man ikke kan opretholde den samme retslige stilling som nationalt ansat, som man har i dag.

Hvis den sidst ankomne er en nordmand, så vil man ikke kunne fyre ham. Hvis han går i retten, så vil en dommer erklære det uacceptabelt, at fyre en nordmand, når der er overtallighed i Danmark.”



Hvis pilotformanden har forstået det rigtigt, er det vist en god ide, at sætte seks nye advokathold på at løse den opgave i en globaliseret verden af i dag.

Ejv.

Skrevet af