SAS vil satse på lavpris

Efter kun få måneder i chefstolen, fastslår Scandinavian Airlines’ nye direktør, Sören Belin, at SAS vil udvikle sig til et lavprisselskab. SAS vil de kommende to-tre år blive tvunget til at nedsætte billetpriserne med op mod 30% som følge af voksende konkurrence fra lavprisselskaber som Ryanair, Easyjet og Sterling.



”Vi har ikke noget valg. Vi skal ned på lavprisselskabernes niveau. Jeg tror, at priserne på sigt vil etablere sig 15-30% under dagens priser,” sagde Sören Belin, ifølge Dagens Næringsliv, på et pressemøde mandag. Vejen mod lavere priser skal bl.a. ske ved at få kunderne til at bestille billetter via internettet og øge automatiseringen i hele kundekontakten.




Udsigten til faldende indtægter pga. lavere priser kommer samtidig med, at SAS gennemføre spareplaner, der sigter mod årligt at barbere 14-15 mia. kr. i omkostningerne. Nedskæringerne vil betyde farvel til op mod 6.000 af de 36.000 ansatte.

Skrevet af