Dagens kommentar

Den radikale trafikordfører Martin Lidegaard peger på, at det kan blive nødvendigt med en uvildig konkurrent til Københavns Lufthavn. Anledningen er naturligvis sommerens uacceptable tumult, der skabte vrede og alvorlige problemer hos rejsearrangører og rejsende. Blandt andet foreslog Ole Egholm i disse spalter – han er nok den enkeltperson med det bedste samlede indblik i rejsebranchens økonomi – at CPH skulle have en konkurrent på Sjælland, så både branche og gæster havde et alternativ, hvis livet i Kastrup blev for broget.



Roskilde lufthavn ved Tune er selvfølgelig det – aktuelt i hvert fald – eneste sjællandske alternativ til Københavns Lufthavn.



Og det kan jo alene på grund af ejerforholdene ikke blive til noget. CPH vil til gengæld udvide i Tune, men næppe med henblik på at skabe deres egen konkurrent, som Irma er det til Brugsen, Se & Hør til Billedbladet eller Politiken til JP.



At forestille sig at de australske flertalsaktionærer frivilligt ville tænke den tanke, at konkurrence skærper kvaliteten – og man inden for den samme koncern sagtens kan rumme konkurrerende produkter og virksomheder, der får eget liv, strategi, bestyrelse og ledelse – er nok lidt for optimistisk.



Men så kunne det politiske parnas måske tage affære.



For staten er jo en betydende mindretalsaktionær – og politikerne burde selvfølgelig interesse sig for at give CPH sund konkurrence. Et selvstændigt forretningsmæssigt liv for Roskilde Lufthavn inden for en CPH-koncern er jo kun den næstbedste løsning. Men den kan bruges – og kan være statens krav i en kommende trafikstrategi. Og set i sammenhæng med en styrkelse af de vestdanske lufthavne – f.eks. Billund og Ålborg, der nok i størst omfang har en tilstrækkelig kritisk masse til at skabe en vifte af ruter – vil Roskilde Lufthavns selvstændige liv og mulighed for at yde konkurrence til især CPH være et skridt i den rigtige retning.




Skrevet af