SAS opruster i Århus

SAS øger antallet af sæder fra 1.300 til 1.700 på hverdage, hvilket er en samlet forøgelse på ca. 25 pct.
”Vi sænker ikke prisen, men vi øger antallet af billige billetter, fordi vi øger kapaciteten,” forklarer Morten Malmros, chef for ruteplanlægningen i SAS.

Indtil nu har SAS på Århus-ruten brugt fly af typen Dash8 Q400, som er flytypen, der måtte nødlande i Aalborg og i Vilnius. På grund af havarierne mangler SAS to fly, og derfor sætter flyselskabet et større MD80-jetfly ind på Århus-ruten.
”Der er kun 76 sæder i Dash8-flyet, mens der er 125 sæder i MD80,” forklarer Morten Malmros.

SAS forventer samtidigt at få løst problemet med forsinkede fly, som har plaget Århus-ruten i lang tid. Hidtil har norske forsinkelser kunnet forplante sig i Århus, fordi et fly, der f.eks. har fløjet mellem Oslo og København om formiddagen, skal flyve mellem København og Århus om eftermiddagen.
”Vi dedikerer nu et fly til Århus-København-ruten, og derfor er vi sikre på, at vi kan love langt flere fly til tiden,” fastslår Morten Malmros.

I Aarhus Lufthavn er direktør Ole Paaske godt tilfreds med ændringerne.
”Lige siden SAS introducerede Dash8 Q400-flyet, har der været uregelmæssigheder på ruten. Det skyldes ikke flyet alene men i høj grad også den måde, SAS har skruet sit trafikprogram sammen på. Når der nu indsættes et dedikeret fly, forventer vi, at forsinkelserne bliver færre,” siger han.

Mens antallet af sæder øges, reducerer SAS til gengæld de daglige afgange fra otte til syv.
”Det kan betyde, at nogle passagerer, som skal videre med et udenrigsfly fra København, kan få lidt længere ventetid. Men overordnet har vi opgraderet ruten, og vi vil gerne sende et signal om, at den har høj prioritet for os,” siger Morten Malmros.

I løbet af vintersæsonen øger SAS i alt antallet af flysæder mellem Århus og København med 45.000.

(Morgenavisen Jyllands-Posten, d. 9. oktober, 2007)

Skrevet af